Vlaming neemt geen risico met huurauto

Vlamingen weten graag waar ze aan toe zijn en dat geldt ook voor huurauto’s. Zo blijkt uit het nieuwe trendonderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat Vlamingen het liefst kiezen voor een automerk waar ze vertrouwen in hebben, dat ze hun rondreis van A tot Z uitstippelen en dat zo’n 80% van de Vlamingen hun huurwagen goed op voorhand reserveert. Bovendien geven Vlamingen aan voorzichtiger te rijden met een huurauto, bij voorkeur een all-in huurpakket te boeken en vooral op hun hoede te zijn voor andere weggebruikers.

Vlaming plant rondreis vooraf

Eén op de vijf Vlamingen huurde in de afgelopen drie jaar een auto voor zijn vakantie in het buitenland en 56% van hen is dat ook dit jaar weer van plan. Veelal gebruiken ze hun huurauto vooral om bezienswaardigheden te bezoeken (79%), leuke plekjes te ontdekken (70%) of om op de plaats van bestemming te komen (58%). Ook kiest bijna de helft (46%) van de Vlamingen ervoor om een rondreis te maken. Drie vierde van hen doet dat het liefst goed voorbereid en stippelt de rondreis op voorhand al volledig uit. Ook bij de toekomstige huurders geeft 72% aan alles graag vooraf te plannen. Vrijheid staat dus niet gelijk aan onvoorbereid zijn.

Meerderheid boekt huurauto op voorhand

78 procent van de Vlaamse autohuurders boekt zijn huurauto voor aanvang van de vakantie. De meerderheid van hen (65%) doet dit zelf via de website van een autoverhuurder. Vooral jongeren kiezen voor die optie (69%), bij 55-plussers ligt dat percentage wat lager (58%). Verder kiest 15% van de Vlamingen ervoor om de huurauto te laten regelen door het reisbureau, terwijl 13% de wagen reserveert via de luchtvaartmaatschappij. Tot slot legt een vijfde van de Vlamingen zijn huurauto nog niet op voorhand vast en reserveert die pas tijdens de vakantie bij een lokale verhuurmaatschappij.

Bekend, betrouwbaar merk

Bovendien hebben 60% van de Vlamingen bij de keuze van hun huurauto een duidelijke voorkeur in gedachten qua type en model. Hoewel Vlaamse autohuurders prijsbewuste reizigers zijn die graag opteren voor een budgetvriendelijke auto (50%), blijkt uit het onderzoek van Sunny Cars dat vooral ruimte en comfort (53%) en een betrouwbaar automerk (51%) de doorslag geven bij de keuze van de wagen.

All-in autohuurpakketten het populairst

Bij het huren van een auto neemt iets minder dan de helft van de Vlamingen meestal een all-in huurpakket, terwijl een kwart geen enkele extra verzekering bovenop de standaardverzekering neemt. Sommige autohuurders zijn bang voor onverwachte kosten en kiezen daarom voor een aantal extra’s, waardoor ze vaak uiteindelijk duurder uit zijn dan wanneer ze een all-in pakket hadden genomen. Zo kiest 37% voor de afkoop van het eigen risico bij schade en diefstal, 34% kiest voor een extra bestuurder, en 27% neemt een glas-, banden-, bodem-en dakschadedekking. Bij het all-in pakket van Sunny Cars zijn de afkoop van het eigen risico, ongelimiteerde kilometers en dekking van glas-, banden-, bodem-, en dakschade nochtans standaard inbegrepen. Een extra bestuurder is inbegrepen bij het AD-pakket.

Vlaming rijdt voorzichtiger met een huurauto

Eenmaal op pad met de huurauto zeggen negen op de tien Vlamingen extra op de verkeersborden en verkeersregels te letten wanneer ze in het buitenland rijden met een huurauto. 60% van hen zegt ook trager te rijden dan de maximumsnelheid. Verder letten Vlamingen in het buitenland extra goed op dat ze hun smartphone of gsm niet gebruiken achter het stuur (79%). Ook bij het oppikken van de wagen is het voorzichtigheid troef: negen op de tien geeft aan steeds de auto te controleren op schade alvorens ermee te vertrekken bij het autoverhuurkantoor.

Do it local? Liever niet!

Een zo lokaal mogelijke ervaring maakt een vakantie uniek, toch hebben Vlamingen niet altijd evenveel vertrouwen in hun gastland. De helft van de Vlamingen die de afgelopen drie jaar een auto hebben gehuurd geeft aan dat er landen zijn waar ze niet durven te rijden. De redenen om liever niet in het buitenland te rijden, lopen uiteen: andere regels, onbekende bewegwijzering, negatieve ervaringen, smalle wegen, hoge bergen... Vooral landen waar links gereden wordt zoals Thailand, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk schrikken af (37%). Toch is links rijden niet de voornaamste reden om niet in een land te durven rijden: zes op de tien Vlamingen geeft namelijk aan dat ze in bepaalde landen geen vertrouwen hebben in de rijkunsten van de andere weggebruikers. Ook als het gaat om de weg vinden, wint technologie het van de lokale bevolking. Van alle roadtrippers vraagt slechts 15% hen naar de weg. Een derde vindt de weg via een app en navigatiesystemen worden door 81% gebruikt. Rijden met de good old wegenkaart in de hand doet 37% van de Vlamingen.

 

Het autohuuronderzoek werd in maart 2018 gehouden onder 1000 respondenten van 25 jaar en ouder. Het werd uitgevoerd door iVOX in opdracht van Sunny Cars. Benieuwd naar meer resultaten uit het trendonderzoek naar autohuur in het buitenland? Bekijk het volledige trendrapport hier.

 

Over Sunny Cars

Bij Sunny Cars reserveren vakantiegangers een zorgeloze huurauto. Het bedrijf hanteert al meer dan 25 jaar een unieke all-informule waarbij all-in ook echt all-in betekent: ongelimiteerde kilometers, alle benodigde verzekeringen, dekking van glas-banden-bodem- en dakschade, terugbetaling eigen risico en een aanvullende BA-verzekering van € 7,5 miljoen zijn standaard inbegrepen. Zelfs sleepkosten en verlies of beschadiging van autosleutels en –documenten zijn gedekt. Ook schade aan de autoradio en het navigatiesysteem als gevolg van inbraakschade zijn inbegrepen. Als extra optie kunnen klanten kiezen voor aanvullende servicepakketten. Sla de wachtrij over met Premium of Express of kies voor het Geen waarborg pakket, zodat je geen creditcard of zelfs cash nodig hebt. Daarnaast beschikt Sunny Cars over een daadkrachtige reserveringsafdeling om klanten voor, tijdens en na hun reis optimaal te helpen.

Noot voor de redactie

Afbeeldingen kunnen hieronder gedownload worden of via deze dropbox-link.

___

GDPR

Ook wij zijn begaan met jouw privacy, of wat had je gedacht!?
Daarom hebben we onze privacy policy aangepast aan de nieuwe GDPR-regelgeving. Je kan hem hier raadplegen. Hieronder alvast de belangrijkste conclusies:
 
We hebben je mailadres verkregen omdat je je hebt ingeschreven op een van onze nieuwsbrieven, omdat je met ons samenwerkt (of hebt gewerkt), omdat je jouw gegevens met ons gedeeld hebt na persoonlijk contact of omdat je in onze persdatabase staat. Weet dat we jouw gegevens veilig opslaan in onze databases op Prezly en Mailchimp, twee organisaties die zich eveneens houden aan de nieuwe GDPR-regels, en dat zij enkel toegankelijk zijn voor onze medewerkers. Daarnaast gebruiken we jouw gegevens uitsluitend voor het verzenden van persberichten, nieuwsbrieven en uitnodigingen voor persevents en –reizen.
 
Mocht je hierbij nog vragen hebben, aarzel niet ons te contacteren op [email protected] en wij beantwoorden met plezier al je vragen.

Contacteer ons
Over Thx.agency

Thx.agency is een sales- en marketingbureau voor de reis- en vrijetijdsindustrie in de Benelux. We bieden een 360° aanpak, gaande van analyse en strategie tot de volledige implementatie van jouw communicatie- en marketingcampagne.

Thx.agency
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest