Skip to Content

Vlaming apprecieert eigen land steeds meer als vakantiebestemming

7 op 10 plant vakantie in eigen land

Afgelopen jaar trokken we er met z’n allen massaal op uit in eigen land. Vooral Vlamingen jonger dan 35 hadden nood om er even tussenuit te knijpen in Vlaanderen. En dat bevalt de Vlaming goed. Maar liefst 39% geeft aan dat ze Vlaanderen extra zijn gaan appreciëren als vakantiebestemming door de coronacrisis en meer dan de helft van de Vlamingen zegt bovendien dat ze niet naar het buitenland hoeven te gaan om een vakantiegevoel te ervaren. Een even groot aandeel zegt verder dat ze, zeker nu de horeca terug open is, extra veel zin hebben om deze zomer een uitstapje te doen naar een Vlaamse stad. Brugge blijkt hierbij de favoriete citytripbestemming te zijn, terwijl de Vlaamse Ardennen de meest geliefde plattelandsregio is bij Vlamingen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Vlaamse provincies en kunststeden recent lieten uitvoeren door onderzoeksbureau iVOX.

Vakantiegevoel in Vlaanderen 

Dat we als Vlaming vaak wat te bescheiden zijn, wisten we al. Ook op ons eigen land mogen we wel trotser zijn.  Zo is 62% van de Vlamingen 62% van mening dat we onvoldoende fier zijn op ons eigen land als vakantiebestemming. 39% geeft bovendien aan dat ze door de coronacrisis Vlaanderen extra zijn gaan appreciëren als vakantiebestemming. Een even groot aandeel (39%) heeft het afgelopen jaar naar eigen zeggen ontdekt dat Vlaanderen veel meer te bieden heeft als vakantiebestemming dan dat ze initieel dachten. Meer dan de helft (56%) is bovendien van mening dat ze niet naar het buitenland hoeven te gaan om een vakantiegevoel te ervaren. En hoe ouder we worden, hoe meer we ons eigen land appreciëren als bestemming, want bij 55-plussers loopt dat percentage zelfs op tot 68%.

71% plant nieuwe vakantie in Vlaanderen

In het afgelopen jaar (juli 2020 t.e.m. juni 2021) hebben 37% van de Vlamingen een overnachting geboekt in een Vlaamse logie. Vooral Vlamingen jonger dan 35 hadden vorig jaar nood aan een uitstapje in eigen land, want bijna de helft van de respondenten uit deze leeftijdscategorie koos voor een overnachting in Vlaanderen (48%). Verder zijn we nog lang niet klaar met die ontdekkingsreis in eigen land. 71% van de Vlamingen plant om ook het komende jaar (juli 2021 t.e.m. juni 2022) een verblijf in Vlaanderen te boeken. 

Genieten van wandelen en lekker eten

Uit het onderzoek blijkt dat lekker eten en drinken (52%), natuur en rust (38%) en bereikbaarheid (35%)de belangrijkste troeven van Vlaanderen zijn. Tijdens een vakantie in Vlaanderen gaan we dan ook het liefst wandelen (49%), culinair genieten (43%) en duiken we graag de natuur in (38%). Het merendeel van de Vlamingen die vorig jaar een vakantie in Vlaanderen beleefden (77%), geeft aan dat ze tijdens deze trip gewandeld hebben. Ook culinair genieten (44%), shoppen (33%) en fietsen (33%) waren populaire activiteiten.

Ook citytrips in Vlaanderen zijn in trek

Nu de horeca weer open is, heeft meer dan de helft van de Vlamingen (55%) extra veel zin om deze zomer een uitstapje te doen naar een Vlaamse stad. De 55-plussers blijken de grootste voorstanders van een citytrip in eigen land, want hier stijgt het percentage zelfs naar 64%. Brugge wordt door meer dan een kwart van de Vlamingen opgegeven als favoriete stad voor een citytrip in eigen land (27%), terwijl 37% van de Vlamingen aangeeft geen favoriete stad te hebben voor een citytrip in eigen land. Bij een vakantie op het platteland kiezen Vlamingen dan weer het liefst voor de Vlaamse Ardennen (39%), Limburgse Kempen (38%) en de Westhoek (34%). 

“We hopen dat deze positieve cijfers een voorbode zijn voor een goede zomer. Onze logiesuitbaters staan met open armen klaar om je te ontvangen!” - Stefaan Gheysen, voorzitter Logeren in Vlaanderen

 

Over het onderzoek en Vlaanderen Vakantieland

Dit online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht Vlaanderen Vakantieland tussen 14 en 21 juni 2021 bij 1.000 Vlamingen, representatief qua geslacht, leeftijd en diploma. Vlaanderen Vakantieland is de samenwerking tussen de 5 provinciale toeristische diensten (Oost-Vlaanderen, West- Vlaanderen, Provincie Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant), de 5 kunststeden (Leuven, Gent, Antwerpen, Brugge en Mechelen), Toerisme Vlaanderen en Logeren in Vlaanderen. Samen willen ze je inspireren en motiveren om in eigen land op vakantie te gaan.

 

Contacteer ons
Sophie De Coninck Team Manager, Logeren in Vlaanderen vzw
Stefaan Gheysen Voorzitter, Logeren in Vlaanderen vzw
Sophie De Coninck Team Manager, Logeren in Vlaanderen vzw
Stefaan Gheysen Voorzitter, Logeren in Vlaanderen vzw
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Portugal, Kroatiƫ, Thailand, Aruba, Mechelen, Noord-Brabant, Hannover en Diest alsook reisorganisaties Sunny Cars, Corendon, Interhome en Beaujean Vacances. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in Belgiƫ: The Belgian Travel Blog Awards.

Sound of C
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest