Triton neemt Corendon over via Sunweb Group

Triton neemt Corendon over via Sunweb Group

Deal brengt reismerken Corendon en Sunweb samen

De Corendon Holiday Group (Corendon), een toonaangevende Nederlandse touroperator en airline in Nederland en België, heeft het voorlopige contract ondertekend om haar activiteiten aan de Zweedse investeerder Triton te verkopen. Triton neemt de Corendon activiteiten over via Sunweb Group (Sunweb), een portfolio company van Triton Fund V. Finale overeenstemming is nog onderworpen aan toestemming van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van Corendon. Over details van de transactie wordt niet gecommuniceerd.

Verkoop van Corendon

Opgericht in 2000 door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, met een omzet van meer dan 515 miljoen euro in 2018, verzorgt Corendon per jaar de vakanties voor meer dan 750.000 vakantiegangers in Nederland en België. Het bedrijf startte ooit als reisbureau en groeide door naar touroperator. In 2005 lanceerde het Corendon Airlines International in Turkije, in 2011 Corendon Dutch Airlines in Nederland en in 2017 Corendon Airlines Europe op Malta. Naast het reisbedrijf opende Corendon verschillende hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en Curaçao.

De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines. Onder de verkoop vallen ook de merken Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun. De airlines in Turkije en Malta en de hotels van Corendon Hotels & Resorts zijn geen onderdeel van de verkoop.

 

Fusie tussen Corendon en Sunweb

Triton werd meerderheidsaandeelhouder van Sunweb begin dit jaar en de verkoop van Corendon brengt de reismerken Corendon en Sunweb nu samen onder de vlag van Triton. Beide bedrijven zijn online driven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Daarnaast zijn ze allebei sterk op het gebied van zonvakanties en vullen de belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland.

De gecombineerde organisatie blijft straks gekenmerkt door het ondernemers DNA waar beide bedrijven nu ook om bekend staan. Het schaalvoordeel en de financiële impuls gaan de digitale en conceptuele innovatie versnellen, waarbij een eigen, kenmerkende customer experience centraal komt te staan. De fusie creëert daarnaast mogelijkheden op het gebied van complementerende producten en bestemmingen, een grotere klantbasis, meerdere Europese source markets en de combinatie van een eigen airline en ingehuurde capaciteit bij externe maatschappijen.

Vanuit organisatie-, klant- of merkperspectief zal er voor beide merken op korte termijn niets veranderen. Beide bedrijven blijven gewoon doorwerken zoals ze dat tot nu toe hebben gedaan, ook wat betreft samenwerking met zakelijke partners. Ook treden er voorlopig geen veranderingen op in het management van beide bedrijven of in de organisatiestructuur. In de toekomst wordt Atilay Uslu in het toekomstige reisbedrijf lid van de non-executive board.

Quotes

"We zijn erg blij dat we Triton en Sunweb kunnen verwelkomen in ons bedrijf. Triton heeft in de afgelopen jaren veel kennis verworven over de Nederlandse en Europese reisbranche en we zijn er trots op dat ze onze meerderheidsaandeelhouder worden. De toekomstige fusie van Corendon en Sunweb voelt aan als een natuurlijke en logische stap. Het combineren van beide bedrijven zal een mooi avontuur worden. Sunweb heeft zich ontwikkeld van een Nederlands reisbedrijf naar een internationale speler, met een sterk productportfolio op het gebied van zon- en wintersport. Gecombineerd met het sterke zonproduct van Corendon en de eigen Corendon airline, creëert dit een krachtig fundament voor duurzame groei," zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon Holiday Group.  

Corendon heeft bewezen dat haar positie en businessmodel in een veranderende markt succesvol en veerkrachtig is. Het ondernemende DNA en de gedeelde missie van Corendon en Sunweb om de best mogelijke vakantie aan de klant te bieden, zal ervoor zorgen dat we verder kunnen uitbreiden in de Europese reismarkt. Als toekomstig eigenaar streven we ernaar om de culturen van beide bedrijven te behouden en om een geweldig plek te creëren om te werken. De combinatie creëert ook een sterk platform voor nieuwe investeringen, innovatie en verdere digitalisering. Zo gaan we de verwachtingen van toekomstige vakantiegangers overtreffen,” zegt Per Agebäck, Investment Advisory Professional, Sector Leader for Consumer en Advisor to the Triton Funds.

In essentie kondigen we vandaag een toekomstig huwelijk aan; een huwelijk van twee winnende modellen. Vandaag kondigen we aan dat we gaan bouwen - in de taal van Sunweb – aan het meest innovatieve Zon Powerhouse van Europa. We omarmen de eigen airline van Corendon, naast onze bestaande sterke samenwerkingsverbanden, speciaal met Brussels Airlines en Transavia. We combineren twee bedrijven met een gelijke klantfocus, een gelijke online focus en een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Een huwelijk van complementerende vaardigheden en talent, zegt Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group.

 

Over Corendon Holiday Group

Corendon Holiday Group is een toonaangevende touroperator en luchtvaartmaatschappij op de Nederlandse en Belgische reismarkt. Met een omzet van € 515 miljoen in 2018 en circa 450 collega’s, verzorgt Corendon jaarlijks met veel plezier de vakanties voor ruim 750.000 vakantiegangers naar tientallen zonbestemmingen binnen en buiten Europa. Naast het merk Corendon voert het bedrijf ook de reismerken GOfun, Stip Reizen, Maris Life, Crusj en Karin’s Choice. Corendon staat bekend als snelgroeiend, online driven en klantvriendelijk, met een duidelijke prijs-kwaliteitstrategie. De slogan van Corendon luidt niet voor niets: Altijd de beste vakantiedeals! Naast Corendon Dutch Airlines (drie vliegtuigen), bestaat de verdere vloot van Corendon wereldwijd uit Corendon Airlines International (Turkije, twaalf vliegtuigen) en Corendon Airlines Europe (vier vliegtuigen). Zusterorganisatie Corendon Hotels & Resorts biedt hotels en resorts in Nederland, Turkije, Ibiza en Curaçao. De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines.

Voor meer informatie: www.nieuws.corendon.nl

 

About Triton

Since its establishment in 1997, Triton has sponsored nine funds, focusing on businesses in the industrial, business services, consumer and health sectors. The Triton funds invest in and support the positive development of medium-sized businesses headquartered in Europe. Triton seeks to contribute to the building of better businesses for the longer term. Triton and its executives wish to be agents of positive change towards sustainable operational improvements and growth. The 38 companies currently in Triton's portfolio have combined sales of around € 14.9 billion and around 72,000 employees.

For further information: www.triton-partners.com

 

Over Sunweb

Sunweb is een toonaangevende Europese reisorganisatie, met een jaaromzet van circa 600 miljoen. Sunweb opereert vanuit zeven Europese landen: Nederland, Denemarken, Zweden, België, de UK, Duitsland en Frankrijk. Sunweb heeft een Europese identiteit met het hoofdkantoor in Rotterdam, touroperator activiteiten in Zurich, software- en web development in Girona en verschillende verkoopkantoren verspreid over Europa. Bij Sunweb werken circa 500 medewerkers en wereldwijd ontfermen 400 reisleiders zich over de vakantiegangers. Het power brand Sunweb biedt compleet verzorgde zon- en wintersportvakanties. Eliza was Here staat voor kleinschalige vakanties aan de Middellandse Zee, bij GOGO boek je jongerenreizen naar populaire strandbestemmingen en Primavera richt zich op reizen voor ouderen. De combinatie van een centrale organisatie, eigen content en een sterk online model zorgt jaarlijks voor meer dan een miljoen tevreden klanten. Sunweb is in februari 2019 gekocht door Triton Fund V.

Voor meer informatie: www.sunwebgroup.com

 

Contacteer ons
Simone Van Den Berk PR Manager, Corendon
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Kroatiƫ, Aruba, Rijnland-Palts en Westtoer, Corendon, Sunny Cars, Cathay Pacific Airways en Interhome. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in Belgiƫ, Bloggers UTD - the travel gathering.

Sound of C
August Nihoulstraat 178B
3270 Scherpenheuvel