Overwinteren: een vakantiewoning huren of kopen?

Interhome zet de voor- en nadelen op een rij

Veel Belgen kiezen ervoor om zich tijdens de koude wintermaanden terug te trekken in het zuiden. Ze huren er een vakantiewoning of verblijven in hun eigen vakantiehuis. Overweeg je zelf ook om deze winter warmere oorden op te zoeken? Interhome zet voor jou op een rij wat de voor- en nadelen zijn van een vakantiehuis huren versus eentje kopen.

1. Eigen stek vs echt vakantiegevoel

Als je een vakantiehuis koopt, kun je er echt je eigen stek van maken. Je kunt het inrichten zoals jij het wilt je kunt zelf kiezen aan wie of aan welke partners je eventueel verhuurt. Het wordt dus als het ware je tweede thuis waar jij het volledig voor het zeggen hebt. Die controle heb je niet wanneer je een vakantiewoning huurt maar dat kan net zorgen voor het echte vakantiegevoel. Je bent niet in je eigen huis en hoeft je dus ook geen zorgen te maken over de inrichting of de staat van de tuin. Je kunt er wel nog steeds thuiskomen in je tijdelijke thuis ver weg van huis.

2. Papierwerk en organisatie vs zonder zorgen

Een vakantiehuis kopen is ook meteen een investering in vastgoed, maar zorgt voor heel wat papierwerk en organisatie. Bovendien zullen vele kopers de woning willen laten renderen in de periodes dat ze er niet zelf verblijven. In dat geval wordt de woning verhuurd aan andere vakantiegangers en heb je dus iemand nodig die zorgt voor het onderhoud, de schoonmaak en de sleuteloverdracht. Tenzij je een vakantiewoning huurt of te huur zet via Interhome, dan regelen zij alles voor jou en hoef jij je dus geen zorgen te maken.

3. Zelfde vakantieplek vs variatie

Ook is het belangrijk dat je als koper verkiest om elk jaar naar dezelfde vakantiebestemming terug te keren, als huurder is dat uiteraard niet nodig. Terwijl je bij kopen gebonden bent aan een vaste bestemming heb je hier de vrijheid om telkens opnieuw je vakantieplek te kiezen uit een ruim aanbod aan huizen, locaties en prijsklassen.

4. Investering vs uitgave

Een argument om te kiezen voor een eigen woning is vaak dat een investering de betere optie is wanneer je het op lange termijn bekijkt. Al is het op korte termijn natuurlijk wel een grote hap uit je budget. Als je een vakantiewoning huurt, investeer je op dat moment in een fijne vakantie, maar niet in een toekomstig spaarpotje. Toch hoeft een vakantiewoning huren niet per se de duurste optie te zijn op lange termijn. Veel verhuurders bieden in het laagseizoen bijvoorbeeld een korting aan wanneer mensen de woning voor een langere periode willen huren.

Bij Interhome betaal je voor een vakantiewoning aan de Costa Blanca gemiddeld €2200 per maand voor een huis van vier personen met zwembad. Wil je er drie maanden verblijven dan zit je dus aan € 6600. Koop je een gelijkaardige woning in dezelfde regio dan liggen de prijzen minimum ongeveer rond € 180 000. Met een lening die je afbetaalt op 15 jaar, kom je dan al snel aan € 18 000 per jaar zonder intresten. Een snelle rekensom doet vermoeden dat kopen op termijn beter is als je erin slaagt je vakantiehuis heel het jaar rond te verhuren. Vergeet echter niet dat van de €2200 huurgeld die je zou kunnen innen per maand er ook heel wat kosten moeten worden betaald.  Denk aan o.a. energiekosten, waterverbruik, lokale heffingen, onderhoud van woning en tuin, wissels van beddengoed, schoonmaak, commissies aan derden, etc. Hierdoor moeten we onderaan de streep constateren dat een vakantiehuis huren financieel voordeliger uitkomt en je een stuk zorgelozer op vakantie gaat. 

Over Interhome

Interhome is een verhuurder van vakantiewoningen met een aanbod van 33.000 huizen, chalets en appartementen in 33 verschillende landen. Traditioneel is Interhome het sterkst vertegenwoordigd in Europa. Het Zwitserse bedrijf onderscheidt zich van haar concurrenten dankzij haar stevige netwerk van eigen servicekantoren. Interhome werd in 1965 in Zwitserland opgericht en viert in 2015 haar 50ste verjaardag.  In 2016 mocht de kwaliteitsaanbieder 668.000 vakantiegangers gelukkig maken en schreef het een gefactureerde omzet van 174,9 miljoen euro op zijn naam.
Moedermaatschappij Interhome AG is gevestigd in Zürich en is voor de volle 100 procent eigendom van Hotelplan Holding AG. Dat is op haar beurt eigendom van Migros, de grootste retailorganisatie van Zwitserland. De Belgische zetel van Interhome is gevestigd in Diegem. Meer info: www.interhome.be 

Contacteer ons
Over Thx.agency

Thx.agency is een sales- en marketingbureau voor de reis- en vrijetijdsindustrie in de Benelux. We bieden een 360° aanpak, gaande van analyse en strategie tot de volledige implementatie van jouw communicatie- en marketingcampagne.

Thx.agency
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest