Michelin brengt gids over Bangkok uit

Thaise metropool blijft zich presenteren als culinaire hoofdstad van Azië

Michelin Travel Partner en de toeristische dienst van Thailand hebben zopas aangekondigd samen te werken aan de allereerste Michelingids voor tophotels- en restaurants in Bangkok. De speciale Bangkok editie komt eind 2017 uit en heeft als doel de lokale gastronomie naar internationale standaarden te brengen. Ook de Thaise economie hoopt er op lange termijn baat bij te hebben. Naast een samenwerking met Michelin kondigt de Toeristische dienst van Thailand ook later dit jaar een partnership met die andere culinaire gids, Gault Millau, aan.

Volgens Lionel Dantiacq, Managing Director van Michelin Group Oost-Azië en Australië, geeft deze strategische samenwerking hun toewijding en sympathie voor Thailand perfect weer. Michelin is ondertussen al 25 jaar actief in het Oosterse land, waar ze zo’n 7000 inwoners tewerkstellen.

“Bangkok is één van de top culinaire hoofdsteden ter wereld”, zegt Dantiacq. “De stad varieert met topkeukens uit verschillende landen en biedt ook diverse eetbelevingen aan. Zo kun je chique dineren, maar kun je ook terecht in trendy eethuizen of een van de vele streetfood standjes. We kijken ernaar uit de beste adresjes te vinden en Bangkok op die manier onze gerennomeerde en geloofwaardige ‘zegen’ te geven – hetgeen gegarandeerd een rol zal spelen in de promotie van hun keuken naar de rest van de wereld.”

Boost voor economie Thailand
De Michelingids van Bangkok zal de tweede zijn in Zuid-Oost Azië. Eerder werd ook al een top restaurant- en hotelgids in Singapore uitgebracht. Voor Azië in het algemeen, wordt Bangkok de zesde gids, na Japan, China, Korea, Singapore en Hong Kong. De samenwerking tussen Michelin en Bangkok zal zondermeer bijdragen aan het gastronomische imago van de stad.

Ook de toeristische dienst van Thailand (TAT) is erg blij met de samenwerking. “De Michelingids is een invloedrijke gastronomische bijbel, die over heel de wereld gelezen wordt”, zegt Yuthasak Supasom, Gouverneur van TAT. “Daardoor hebben we er alle vertrouwen in dat deze samenwerking een boost zal geven aan onze toeristische industrie: we hopen een publiek van culinair georiënteerde toeristen aan te trekken, en zijn ervan overtuigd dat er via deze weg meer geld gespendeerd zal worden aan eten. Zo kunnen we lokale restaurants een duwtje in de rug geven en daar zal uiteindelijk de algemene economie van ons land ook baat bij hebben. Ten laatste gaat de samenwerking met Michelin er ook voor zorgen dat verschillende restaurants hun lat hoger gaan leggen.”

Ook samenwerking met Gault Millau
2017 is een topjaar voor de culinaire scene in Thailand, want de Toeristische dienst van Thailand kondigt ook een samenwerking met Gault Millau aan. Hiermee wil Thailand duidelijk maken dat, ondanks de negatieve en foutieve berichtgeving over het bannen van streetfood, Bangkok de culinaire hoofdstad van Azië blijft.

Over de Michelingids
Door het onafhankelijke en consistente karakter van de Michelin selectieprocedure, is de hoog aangeschreven restaurant- en hotelgids een internationale standaard geworden als het op gastronomie aankomt. Anno 2017 mag de organisatie reeds 28 landen op zijn naam schrijven. De selectie van restaurants gebeurt op anonieme wijze door getrainde inspecteurs, die steeds dezelfde methode toepassen. Dat verzekert een internationale kwaliteitsstandaard. Daarnaast passen ze vijf criteria toe om tot volledige objectiviteit te komen: kwaliteit van de producten, bereiding en smaken, persoonlijkheid van de chef zoals die in het restaurant naar voren komt, prijs/kwaliteitsverhouding en consistentie over de jaren heen, hetgeen zichtbaar moet zijn in het menu. Deze criteria worden zowel in Europa, de Verenigde Staten, als Azië gehanteerd, zodat elk restaurant op dezelfde manier een bepaalde waarde wordt toegekend.

Jo Thuys Sound of C