Kust van Tenerife benoemd tot eerste Europese ‘Whale Heritage Site’

Duurzaam en verantwoord walvissen en dolfijnen spotten in het ‘Teno-Rasca’ zeegebied

Een groot deel van de zee aan de westkust van Tenerife is benoemd tot de eerste Whale Heritage Site van Europa. Whale Heritage Sites zijn bestemmingen waar je op duurzame en verantwoorde manier walvissen en dolfijnen in het wild kunt spotten. Deze erkenning is ontwikkeld door de World Cetacean Alliance en wordt gesteund door World Animal Protection.

Verantwoord spotten in de natuurlijke leefomgeving

Het "Teno-Rasca" zeegebied bevindt zich tussen Tenerife en La Gomera en is een populaire plek om een blik te werpen op wilde walvissen en dolfijnen. De 22 kilometer lange strip tussen Punta del Fraile (Teno) en Punta Salema (Rasca, Las Galletas) is het derde walvissenerfgoed in de wereld, na Hervey Bay in Australië en The Bluff in Zuid-Afrika. Dankzij deze erkenning kunnen toeristen op Tenerife op een verantwoorde manier walvissen en dolfijnen in hun natuurlijke habitat op een respectvolle manier spotten. Veel aanbieders van deze activiteit op Tenerife zijn aangesloten bij het ‘Quality Charter’. Dat betekent dat zij zich er vrijwillig toe verbinden een eersteklas toeristische dienstverlening te bieden die diervriendelijk is. De effecten van hun toeristische activiteiten op het mariene milieu worden zo tot een minimum beperkt. De lijst met bedrijven vind je op deze website.

Belangrijke elementen van de onderscheiding

Het gebied heeft deze onderscheiding onder andere gekregen omdat het de thuishaven is van een in de wereld unieke populatie van ongeveer 200 grienden. Daarnaast leven er veel soorten walvisachtigen - waaronder verschillende dolfijnen - het hele jaar door en is het een belangrijke trekroute voor andere soorten. Ook van belang voor de erkenning was de bescherming van de mariene ecosystemen in het gebied, de inzet van de plaatselijke gemeenschap zoals bewoners, bedrijven, academici en NGO's, en het bestaan van sterke wetgeving die walvisachtigen op Tenerife beschermt. Net zoals het ‘erfgoed’ dat Tenerife al meer dan drie decennia lang wereldwijd wordt erkend als ‘een belangrijke bestemming voor het bekijken van walvissen in hun natuurlijke habitat’.

“We willen toeristen graag de diverse populatie walvisachtigen die onze kust biedt laten zien en tegelijkertijd laten weten dat we op Tenerife altijd bezig zijn met het bevorderen van duurzaamheid. Alle bij ons aangesloten toeristische aanbieders laten toeristen op verantwoorde manier de rijkdommen van de zee en het land ervaren, en zorgen daarnaast voor een bewustwording over de geschiedenis, het milieu en de culturele identiteit van onze prachtige bestemming”, vertelt David Pérez, CEO van Turismo de Tenerife.

Over de World Cetacean Alliance

De World Cetacean Alliance is een prestigieuze internationale organisatie voor de bescherming van het mariene milieu, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Ze hebben meer dan honderd partners, waaronder NGO's, bedrijven, advocaten of kunstenaars die zich inzetten voor de missie van de bescherming van de oceanen en de gemeenschappen die daarvan afhankelijk zijn.

www.webtenerife.nl/wat-doen/natuur/walvissen/

www.webtenerife.nl/wat-doen/natuur/walvissen/handvest-kwaliteit/

Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie: voor meer informatie, (beeld)aanvragen of suggesties, neem contact op met Konsultra - Kris Van den Broeck (+32 468 17 28 46) of via [email protected]

Over Tenerife

Tenerife is het grootste Canarische eiland en wordt gekenmerkt door en een unieke combinatie van natuur, cultuur en eindeloos veel mogelijkheden voor zowel activiteiten als ontspanning. Dankzij het fijne klimaat met warme winters en zachte zomers, is het eiland een perfecte vakantiebestemming voor jong en oud. Er kan het gehele jaar door worden genoten van adembenemend natuurschoon, heerlijke stranden, gevarieerde gastronomie, avontuur, sport en wellness. Of het nu gaat om het verkennen van het unieke landschap in het door UNESCO tot werelderfgoed uitgeroepen Nationaal Park El Teide, een prachtige wandeling maken in natuurpark Anaga, eten in een van de vijf Michelinster restaurants, het bezoeken van de hoofdstad Santa Cruz of het nabijgelegen San Cristóbal de La Laguna of het ultiem relaxen op een van de heerlijke stranden in het zuiden van het eiland, er is voor ieder wat wils op Tenerife. Daarnaast biedt Tenerife accommodaties voor alle soorten reizigers; van unieke boutique hotels, accommodaties op het platteland tot aan luxe vijfsterrenhotels.