Skip to Content

Interhome noteert ongeziene boekingsvolumes

Alle Europese bestemmingen doen het beter dan de afgelopen twee zomers

We zagen het al in het voorjaar: de gezonde interesse van de Belg in vakantiewoningen. Maar die gezonde interesse heeft plaats gemaakt voor een heuse stormloop. Dat laat vakantiewoningverhuurder Interhome weten. Een kwart van alle boekingen die dit jaar gemaakt werden, vonden plaats in de laatste drie weken. En de boekingsvolumes blijven toenemen. Daarnaast is het opmerkelijk dat elke bestemming beter scoort dan vorig jaar: Spanje, Italië en Frankrijk, maar ook de bergen in Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast kent ook ons eigen land nog steeds een stijging in boekingen van maar liefst 89 %. 

Wachttijden van soms een uur: het callcenter van Interhome draait op volle toeren. De huidige vraag en intensiteit op zo’n korte tijd is ongezien. “Het lijkt wel of de rush op toiletpapier zicht verplaatst heeft naar de vakantiewoningen. Normaal gezien hang je bij ons gemiddeld vijf minuten aan de lijn, nu soms een uur. En dat met dezelfde capaciteit aan personeel als voordien”, vertelt Thibaut Van Look, Country Manager Benelux bij Interhome. “En hierbij valt het op dat de Belg niet kieskeurig is wat zijn vakantiebestemming betreft. Zowat alle bestemmingen zitten in de lift. Ook bestemmingen die momenteel nog rood kleuren". 

Eigen land nog steeds razend populair 

Een trend die enorm zichtbaar is uit de cijfers van Interhome is dat de Belg wel degelijk de troeven van zijn eigen land heeft herontdekt. De vakantiewoningen binnen de landsgrenzen kennen een markante stijging van 89 %. De populariteit van de Belgische kust, de ruige Ardennen, het rustige Limburg, de kunststeden, etc. is nog lang niet gaan liggen. “Mensen die een binnenlandse vakantie als een ‘last minute’ optie zien, wachten best niet te lang met een vakantiehuis te zoeken”, laat Thibault Van Look weten.

Aanbod op Zuid-Europese bestemmingen raakt op

Daarnaast is de nood aan zon, zee en strand nog nooit zo hoog geweest. Als Interhome haar reeds vruchtbare zomer van 2020 vergelijkt met de huidige boekingen, valt op dat Spanje 66 % beter scoort dan vorig jaar. Ook la douce France weet 60 % meer mensen te overtuigen. Nog een zomerse bestemming die het hart weet te veroveren van de Belg is Italië. Daar ziet Interhome namelijk 33 % meer boekingen dan in 2020. “Als deze vaart blijft aanhouden zal het niet lang duren voor dat ons aanbod in de piekperiode van de zomer nagenoeg uitgeput zal zijn. Uit een aanbod van 33.000 woningen hebben we voor bepaalde weken in juli en augustus nog maar 250-tal woningen met leuke extra’s zoals een zwembad”, vertelt Thibault Van Look. 

Ook Alpenlanden scoren opvallend goed

Ook het ruime aanbod van Interhome in de Alpenlanden slinkt. Zowel Oostenrijk en Zwitserland kennen een stijging van zo’n 40 % in de boekingen in vergelijking met de zomer van 2020. Na een dik jaar corona blijft de Belg dus op zoek naar rust en natuur. En waar vind je dat beter dan in de Oostenrijkse en Zwitserse bergen. 

Contacteer ons
Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C
Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Portugal, Kroatiƫ, Thailand, Aruba, Mechelen, Noord-Brabant, Hannover en Diest alsook reisorganisaties Sunny Cars, Corendon, Interhome en Beaujean Vacances. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in Belgiƫ: The Belgian Travel Blog Awards.

Sound of C
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest