Interhome noteert helft meer boekingen voor 2021

Vakantiewoningverhuurder Interhome merkt dat Belgen massaal hun hoop verleggen naar een vakantie in 2021. Normaal worden er in de maanden april en mei slechts met mondjesmaat vakantieverblijven geboekt voor het volgende jaar, maar Interhome ziet momenteel een stijging van 52 %. Daarnaast wordt er ook een stijging genoteerd wat betreft wintersportvakanties voor 2021.

Het lijkt wel dat de Belg zijn hoop op een vakantie in 2020 meer en meer verkleind ziet. Dat kunnen we althans concluderen uit cijfers van Interhome. Zij noteren een stijging van 52 % wat betreft boekingen voor de zomer van 2021. “We ontvangen momenteel dagelijks meer boekingen voor 2021 dan voor 2020. Er zijn dus veel mensen die verwachten dit jaar niet te reizen en nu al willen uitkijken naar hun reis in 2021”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Directeur België bij Interhome.

Wintersportvakanties in de lift

Daarnaast ziet Interhome ook een stijging wat betreft de wintersportvakanties voor 2021. “We zien nu al een stijging in interesse van 14 % voor wintersportvakanties. Het lijkt wel of mensen hun zomerreis converteren in een winterreis”, laat Van Look weten. Interhome werkt niet met een voucher-systeem, reizen die worden geannuleerd ten gevolge van corona worden volledig terugbetaald. Het inzetten van vouchers kan dus niet de achterliggende reden zijn van de geziene stijgingen.

Belg wacht af tot beslissing regering

Naast de stijging voor boekingen in 2021, verwacht Interhome dat de cijfers voor 2020 nog in een versnelling gaan raken eens er zekerheid heerst over wat kan en mag. “Boekingen naar de kust zien we nu minder dan in het begin van de crisis omdat er nog steeds geen duidelijk standpunt is van de regering. Mensen wachten hierop. We zien zelfs voor 2020 meer boekingen binnenkomen voor het buitenland dan voor het binnenland. De trend van het binnenlands reizen is bij ons dus niet zichtbaar. De Belg lijkt in 2020 toch liever naar het buitenland te willen reizen, dan dichtbij huis te blijven”, voegt Van Look toe.

Over Interhome

De portefeuille van Holiday Home Division (HHD AG) met de merken Interhome en Interchalet omvat 50.000 vakantiewoningen en appartementen in 31 landen en maakt deel uit van de Hotelplan Group met hoofdvestiging in Glattbrugg (CH). Op haar beurt is de Hotelplan Group een volledige dochteronderneming van Migros, de grootste Zwitserse winkelketen met hoofdvestiging in Zurich. De brede waaier aan woningen varieert van eenvoudige chalets en appartementen tot luxueuze villa’s – of het nu voor de zomer of winter is, aan de zee, op het platteland of in de bergen. In 2018 regelde de Holiday Home Division de verhuur van accommodaties voor 1.5 miljoen vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 359 miljoen CHF.

Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C