De 9 leukste wandel- en fietsbelevingen in het Hagelandse Diest

In het spoor van de GR5 of Dwars door het Hageland

Wandelen en fietsen hebben de afgelopen maanden enorm aan populariteit gewonnen. Blijven bewegen was dan ook een belangrijke boodschap en die hoorden we massaal. Na al dat wandelen en fietsen in eigen buurt, ken je er inmiddels allicht elk straatje en steegje als je broekzak. Tijd voor onbekendere oorden. Het centraal gelegen Diest is de ideale uitvalsbasis om het groene Hageland te voet of per fiets te ontdekken. Wandel er langs charmante dorpjes en bijzondere abdijen, geniet van de groene omgeving of laat je gaan op de hellingen, kasseien en grindwegen in het uitgebreide fietsnetwerk. ​​​​​​​

Dwars door het Hageland

Op 15 augustus zal de eerste post-lockdown Bingoal Cycling Cup wielerwedstrijd plaatsvinden in eigen land. Dwars door het Hageland mag de spits afbijten met vertrek in Aarschot en aankomst op de citadel in Diest. Renners banen zich een weg door holle wegen, bospaden en grindwegen terwijl kastelen, monumenten en ander cultureel erfgoed langs hen heen voorbijglijden. Dit jaar zijn er extra voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo zal er uitzonderlijk geen VIP Village zijn en mogen er geen toeschouwers langs het parcours staan. Wielerfanaten kunnen de wedstrijd thuis live volgen via Sporza en vanaf midden augustus zal de route op postkaarformaat te verkrijgen zijn bij Toerisme Diest.

Gravel grinden met een kenner

De nieuwste trend in het wielerlandschap, gravel grinden, combineert het beste van twee werelden. Zo fiets je op verkeersluwe en onverharde wegen, met een snelle fiets voor een langere afstand. En laat Diest daar nu net een ideale plek voor zijn. Wesley Goossens werkte een aantal nieuwe routes uit die je vanaf 10 augustus op eigen houtje kunt verkennen. Fiets je liever in groep? Dan spring je op 22 augustus samen met Wesley en 14 kompanen op de fiets. Reservaties en extra informatie via Toerisme Diest.

Nieuwe lokale fietsroutes voor wielerfanaten

Ook Diestenaar en fietsfanaat Bert Flossie werkte lokale fietsroutes uit die je individueel of in groepsverband kunt beleven. Zo kun je op zaterdag 29 augustus meefietsen met de Coffee & Cycling Group Ride, een pittig ritje van zo’n 90 kilometer met onderweg de nodige take away stops om even bij te tanken. Een week later, op 5 september, is het tijd voor het betere klimwerk en de echte kuitenbijters tijdens de Local Climbs Matter Group Ride. Reservaties en extra informatie over de verschillende routes via Toerisme Diest.

Een speelse fietstocht met het hele gezin

Hou je het liever wat rustiger? Familietouren verbindt Diest dankzij verschillende fietsknooppunten met het bosrijke Averbode en Gerhagen. De fietsroute is 30 kilometer lang en is ideaal voor het hele gezin dankzij de vele rustpauzes met leuke opdrachten. De route en het rugzakje met benodigdheden voor de spelletjes kun je ophalen bij Toerisme Diest.

Wandel- en fietsroute voor de bierproevers

Als echte bierstad met een rijk brouwersverleden, zet Diest graag haar smakelijke troeven in de kijker met een bierproeverswandeling van 2,5 kilometer en een biertouren fietstocht van 33 kilometer. Beide routes nemen je mee langs de leukste cafés en laten je kennismaken met de lokale streekbieren en brouwerijen.

Bijzondere natuur in het Webbekoms Broek

Het Webbekoms Broek krijgt dankzij zijn uitgestrekte graslanden, unieke mix van bloemen en riet en de vele water- en moerasvogels, ook wel de poëtische koosnaam ‘wachtbekken vol natuur’. Het is een ideale plek om al wandelend tot rust te komen. Van zaterdag 25 juli tot vrijdag 21 augustus zijn er bovendien drie bijzondere nieuwe wandelingen, de CoronaRingen. Die lussen zijn tussen 8 en 10 kilometer lang en de routes zijn te vinden aan de poort van het Bezoekerscentrum Webbekoms Broek. Meer informatie via Toerisme Diest.

Cultuur en erfgoed tijdens themawandelingen

Met het grootste aantal erfgoedsites per vierkante meter van Vlaanderen en een rijke geschiedenis als Oranjestad valt er ook voor cultuurliefhebbers heel wat te beleven in het charmante Diest. Dankzij thematische routes zoals de Oranjewandeling, de erfgoedwandeling van ‘Begijnhof tot Mosterdpot’ of de Vleugtwandelingen die unieke erfgoed- en natuurplekjes combineren, kies je makkelijk je favoriete onderwerp. Brochures te verkrijgen bij Toerisme Diest.

In de voetsporen van de GR5

Onder meer door de gelijknamige fictiereeks die eerder dit jaar op Eén te zien was, werd de GR5 het icoon van de wit-rood bewegwijzerde Grote Routepaden. De route verbindt de Noordzee met de Middellandse zee en passeert onderweg ook in het pittoreske Diest. Droom je ervan om (een stukje van) deze GR-route te wandelen, dan is Diest een handig vertrekpunt voor je wandelavontuur. De brochure en meer info zijn te verkrijgen bij Toerisme Diest.

Wandelnetwerk de Merode uitgebreid

Het wandelnetwerk van de Merode werd recent uitgebreid en kreeg er maar liefst 170 kilometer aan nieuwe wandeltrajecten bij op het grondgebied van de gemeenten Aarschot, Scherpenheuvel-Zichem en Diest. Het wandelnetwerk strekt zich uit over de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg en verbindt de vlakke Kempen naadloos met het heuvelachtige Hageland. De gloednieuwe wandelkaart is zopas gelanceerd en is verkrijgbaar bij Toerisme Diest. Vanaf midden augustus vind je er ook gratis uitgewerkte routes in handig postkaartformaat.

Meer fiets- en wandelroutes zijn te vinden op toerismediest.be

Over Diest

De Vlaams-Brabantse provinciestad Diest is een stad van vele gezichten. Zo vloeien shoppen, culinair genieten, een rijke historie en deugddoende natuur moeiteloos in elkaar over. De stad behoort samen met Breda, Dillenburg en Orange tot de Unie van de Oranjesteden. Van die rijke historie tref je in de binnenstad en aan de rand dan ook overal stille getuigen aan. Bovendien vind je in Diest het grootste aantal erfgoedsites per vierkante meter van heel Vlaanderen  en is het Diestse begijnhof één van de dertien Vlaamse begijnhoven die pronken op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Meer info op: https://www.toerismediest.be

Toerisme Diest, Koning Albertstraat 16a, 3290 Diest
Elke dag geopend van:
10.00 tot 12.00 u. en van 13.00 tot 17.00 u.