British Airways kondigt investering van £ 4,5 miljard aan

De volgende vijf jaar investeert British Airways £ 4,5 miljard om een sterkere luchtvaartmaatschappij te creëren die een voortrekkersrol kan blijven spelen in de wereldluchtvaart, dat vertelde topman Alex Cruz afgelopen week tijdens de World Travel Market. De investering zal voornamelijk worden ingezet voor nieuwe vliegtuigen, betere catering, nieuwe interieurs en wifi en stroom aan boord.

British Airways’ CEO Alex Cruz beloofde dat het nieuwe investeringsprogramma van de luchtvaartmaatschappij de vliegervaring voor alle klanten zou verbeteren. Verder wil British Airways ook een groter aanbod aan betaalbare prijzen aanbieden om zo meer mensen te bereiken. Hij kondigde aan dat de investering van £ 4,5 miljard over de komende vijf jaar, de volgende items zou omvatten:

• 72 nieuwe vliegtuigen, inclusief vier nieuwe types voor de luchtvaartmaatschappij: de airbus A350, de Boeing 787-10 en de neo (new engine option) variant van de Airbus A320 en 321;
  • Een nieuw interieur voor 128 vliegtuigen in de huidige vloot;
  • Stroomvoorzieningen voor klanten in alle klassen;
  • Betere catering voor economy reizigers op long-haul vluchten;
  • Snelle wifi op alle short-haul en long-haul vluchten

“Wij willen de favoriete luchtvaartmaatschappij voor iedereen zijn,” zei Cruz, “elke klant telt, short-haul of long-haul, economy of premium. We moeten dus een aanbod hebben dat aantrekkelijk is voor iedereen.” British Airways wil daarom meer lage prijzen blijven aanbieden, zoals het huidige £30 one-way aanbod op een assortiment aan vluchten, zodat het bedrijf kan concurreren met verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Bovendien zal British Airways haar routenetwerk blijven uitbreiden met bestemmingen waar klanten naar op zoek zijn. Samen met de speech kondigde de luchtvaartmaatschappij een nieuwe route aan voor volgende zomer tussen Heathrow en Figari (Corsica). In totaal zal British Airways maar liefst 164 nieuwe routes vliegen volgende zomer, dat is een stijging van 17% in twee jaar tijd.

De concurrentiestrijd die British Airways meemaakt is volgens Alex Cruz een van de uitdagendste uit de geschiedenis door de groei van low-cost long-haul luchtvaartmaatschappijen, de continue expansie van low-cost short-haul, het premium aanbod van de nationale luchtvaartmaatschappijen uit het Golfgebied en de financiële heropleving van de Amerikaanse operators.

“Ik ben gedreven om British Airways op het juiste pad te zetten om ons potentieel te vervullen en onze klanten op de best mogelijke manier te bedienen. Als we verandering blijven omarmen en tegelijk onze waarden blijven verdedigen, dan is er geen limiet aan wat we kunnen bereiken,” zei Cruz.

Over British Airways

British Airways vliegt tot zes keer per dag van Brussel naar London Heathrow, van waaruit het 213 bestemmingen bedient. 10 hiervan liggen in het Verenigd Koninkrijk, 114 in Europa en 89 in de rest van de wereld.

Voor meer info, bezoek www.ba.com