Consument vindt vakantiewoning duurzamer dan hotel

Internationaal onderzoek Interhome toont belang van eco-vriendelijke vakantieformules aan

Begin dit jaar voerde Interhome een internationaal onderzoek naar waarom reizigers kiezen voor een vakantiewoning. Naast de klassieke antwoorden als ‘meer ruimte’, ‘persoonlijke vakantiesfeer’, ‘handig voor gezinnen’, kreeg de vakantiewoningverhuurder dit jaar opvallend vaker ‘ecovriendelijkheid’ als een belangrijke reden voor de keuze voor een vakantiewoning in plaats van een hotel.

Nu milieu en klimaat steeds belangrijkere topics worden, is het niet verwonderlijk ze ook de kop opsteken bij de vakantiekeuze. “In een vakantiewoning kan je bewust je energiezuinige levensstijl van thuis handhaven. Daarenboven is de impact van een vakantiewoning op het milieu ook een stuk lager dan die van een hotel”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Directeur België bij Interhome. Denk daarbij o.a. aan de hoeveelheid schoonmaakmiddelen en water die nodig zijn om dagelijks kamers, beddengoed en handdoeken schoon te maken. Ook overschotten op hotelbuffeten, plastic wegwerp-bekers, kleine toiletartikelen of verlichting en airconditioning die de hele dag en nacht aanstaan in gemeenschappelijke ruimtes hebben hun impact. Verder is de uitstoot van een vakantiehuis dat een week niet verhuurd wordt zo goed als 0% terwijl een hotel dat voor slechts 10% bezet is in verhouding nog steeds een aanzienlijke uitstoot heeft.

Duurzaam label in de maak 

“Deze nieuwe trend vinden wij als touroperator in vakantiehuizen natuurlijk zeer interessant. De milieubewuste reiziger kiest voor onze producten, en dit wilt ook zeggen dat wij de milieubewuste reizigers in de nabije toekomst moeten helpen bij hun woningkeuze.”, geeft Thibault Van Look aan. “Zo denken we er bijvoorbeeld aan om een label te voorzien voor energiezuinige woningen of green-key certificaten voor onze groene woningen in België.Bovendien zien we ook een opportuniteit om onze rol te vergroten door de eigenaren van de woningen te inspireren om hun woningen milieuvriendelijker te maken. Op die manier hebben ze een stapje voor bij consumenten die zo eco-vriendelijk mogelijk op reis willen gaan. Duurzaamheid zal in de toekomst nog meer van belang worden in het toerisme, en dus ook voor onze producten. We zijn blij dat onze klanten vakantiewoningen al als ‘milieuvriendelijke’ accommodaties aanzien, maar we willen daar in de toekomst zeker meer op inspelen en in tegemoet komen.”

Over Interhome

Interhome is gespecialiseerd in de verhuur van meer dan 32.000 hoogwaardige vakantiehuizen, -appartementen en chalets in 31 landen wereldwijd. In 2018 regelde de kwaliteitsleverancier huurovereenkomsten voor 730.000 vakantiegangers en genereerde het Zwitserse bedrijf een gefactureerde omzet van CHF 215,4 miljoen. De holding Holiday Home Division (HHD AG), met de merken Interhome en Inter Chalet, is gevestigd in Glattbrugg / Zürich en is volledig in handen van Hotelplan Group. Dit is op zijn beurt een 100% dochteronderneming van Migros, het grootste retailbedrijf van Zwitserland, gevestigd in Zürich. www.interhome.be

Contacteer ons
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Thailand, Servië, Hannover en Aruba, Corendon, Sunny Cars, Sunweb, British Airways en Interhome. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in België, Bloggers UTD - the travel gathering.

Sound of C
August Nihoulstraat 178B
3270 Scherpenheuvel