Skip to Content

Belg wil absoluut weg tijdens kerstvakantie

Interhome ziet boekingsrush op vakantiewoningen in eigen land

De Belg is ‘zijn kot’ grondig beu, zo blijkt uit recente cijfers van vakantiewoningspecialist Interhome. Het vele telewerken en de beperkte perspectieven voor de feestdagen maken dat we met zijn allen er even tussenuit willen. Vooral de Kust blijkt hierbij populair te zijn. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar noteert Interhome een stijging in boekingen van maar liefst 106% voor vakanties in eigen land tijdens de kerstvakantie. 

De afgelopen dagen werd duidelijk dat het vele positieve vaccinnieuws de burger terug moed geeft om zijn vakantie te boeken voor de volgende zomer- of paasvakantie. Maar het is duidelijk dat ook op korte termijn de Belg nood heeft aan ‘een ander decor’. Zonder perspectief op échte feesten en bij gebrek aan vakantiemogelijkheden in het buitenland, blijken vakanties in eigen land te pieken voor de komende kerstperiode. Twee op de drie boekingen die Interhome momenteel noteert zijn voor de Kust. De rest trekt naar de Ardennen. 

Reizen in eigen bubbel

“Vooral de tweede week van de kerstvakantie belooft het druk te worden aan zee”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Directeur bij Interhome België. “Die week valt pal tussen kerst en nieuw in, wat voor vele mensen ideaal is om er even tussenuit te knijpen. De meeste verblijven die gehuurd worden zijn appartementen voor maximaal 4 personen. Mensen hebben dus echt wel de intentie om met het eigen gezin te reizen en de regels niet zomaar met de voeten te treden. Wat verder nog opvalt is dat de enorme stijging gerealiseerd wordt ondanks dat de vakantieparken nog steeds gesloten zijn. De cijfers zouden dus wellicht nog veel hoger uitvallen, mochten deze wel open zijn.” 

Ook Zwitserland op radar van de Belg

Tot slot merkten ze bij Interhome tot voor enkele dagen ook een opvallende interesse in Zwitserland als vakantiebestemming voor de kerstvakantie. “Afgelopen week raakte bekend dat Zwitserland als enig Alpenland haar skipistes openzet voor buitenlanders. Dit resulteerde meteen in een boekingspiek afgelopen weekend. Na de beslissing van de overheid eerder deze week over de quarantaineplicht die vanaf 18 december terug ingevoerd wordt voor wie terugkeert uit een rode zone is de rush op Zwitserland opnieuw bekoeld. Maar het is wederom een bewijs dat de Belg absoluut nood heeft om even te ontsnappen aan zijn vertrouwde omgeving en hiervoor alle opties te baat grijpt”, besluit Van Look. 

Over Interhome

De portefeuille van Holiday Home Division (HHD AG) met de merken Interhome en Interchalet omvat 50.000 vakantiewoningen en appartementen in 28 landen en maakt deel uit van de Hotelplan Group met hoofdvestiging in Glattbrugg (CH). Op haar beurt is de Hotelplan Group een volledige dochteronderneming van Migros, de grootste Zwitserse winkelketen met hoofdvestiging in Zurich. De brede waaier aan woningen varieert van eenvoudige chalets en appartementen tot luxueuze villa’s – of het nu voor de zomer of winter is, aan de zee, op het platteland of in de bergen. In 2019 regelde de Holiday Home Division de verhuur van accommodaties voor 1.4 miljoen vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 341,5 miljoen CHF. 

Contacteer ons
Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Kroatiƫ, Aruba, Antwerpen, Mechelen, Brugge, Thailand, Hannover, Diest, Rijnland-Palts, Sunny Cars, Corendon en Interhome. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in Belgiƫ, Bloggers UTD - the travel gathering.

Sound of C
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest