Belg steeds meer op zijn hoede voor autoverhuurders

85% vindt autoverhuurbedrijven niet transparant genoeg

Zaterdag 27 mei 2017 — “Een auto huren op reis”. Zo simpel klinkt het, maar is het in de realiteit vaak niet. Een gloednieuw onderzoek, uitgevoerd door iVox in opdracht van autoverhuurder Sunny Cars bij 1000 Belgen van 24 jaar en ouder, laat zien dat Belgen het gebrek aan transparantie bij autoverhuurders grondig beu zijn. Nog meer dan vorig jaar (83% vs. 75%) geven we aan dat er meer duidelijkheid moet zijn in de huurcontracten, en dat mondt uit in een hogere waakzaamheid in vergelijking met 2016. Zo zegt een stuk meer Belgen dat ze exact op de hoogte zijn van wat er in hun overeenkomst staat en wordt het contract ook veel vaker gelezen. “Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen”, klinkt het bij Sunny Cars. “Wij werken immers al jaren met een all-in formule zonder verborgen kosten en dat slaat aan. Want meer dan de helft van de Belgen die een auto huren verkiest deze formule”. 

Roadtrippen op reis is hot. Eén op vijf Belgen geeft aan weleens een auto te huren op reis, en doet dat vooral om flexibel te zijn (70%). Desondanks blijkt het zo gemakkelijk niet te zijn, want de autoverhuursector kampt met heel wat transparantieproblemen. Om een beeld te krijgen van wat de Belgische consument daarvan denkt én inzicht te krijgen in hun voorkeuren, liet autoverhuurder Sunny Cars een onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau iVox. 

 

Steeds meer klachten

Bijna 85% van de respondenten vindt autoverhuurders niet duidelijk genoeg, en dat uit zich sterk in de antwoorden op enkele stellingen. Zo is maar liefst 65% bang voor extra kosten, hetgeen een stijging is van 15% tegenover vorig jaar. Om die reden blijkt het all-in pakket erg populair bij de Belg: 54% kiest hiervoor. “Met deze formule stralen we vertrouwen uit”, zegt Hans Knottnerus, General Manager Nederland & België van Sunny Cars. “Wij bieden één prijs, waarbij je zeker weet dat alle nodige verzekeringen inbegrepen zijn. Heel wat verhuurders zijn daar minder transparant over: hoeveel bedraagt het eigen risico precies? Dat zou overal klaar en duidelijk moeten zijn, en is helaas niet het geval. Vandaar ook toenemend aantal klachten van de afgelopen jaren. Ook de EU heeft dat opgemerkt en heeft maatregelen genomen..”

 

Trend: Belg wordt voorzichtiger
Het komt er natuurlijk op neer dat de consument zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en dat heeft de Belg duidelijk begrepen. Veel meer dan vorig jaar zijn Belgen op de hoogte van wat er in hun huurovereenkomst staat (64% vs 39,8% in 2016) en waar ze precies voor verzekerd zijn (64,1% vs 45,2%). Ook wordt het contract vaker gelezen (66% vs 46,5%). Verder is het ook opvallend dat jongere vakantiegangers (51%) vaker weten wat er precies in het huurcontract staat in vergelijking met 55- tot 79-jarigen (35%).

Dat het wantrouwen in autoverhuurders groot is blijkt ook uit het feit dat 68% van de respondenten zegt dat autoverhuurmaatschappijen de huurcontracten bewust ingewikkelder maken dan nodig, om zo iets extra te kunnen verkopen.

 

Misverstanden blijven aanwezig

Ondanks die grotere waakzaamheid, blijven er heel wat misverstanden aanwezig. Want wanneer de respondenten enkele situaties worden voorgelegd, antwoordt een groot deel daar verkeerd op.

 “Ik ben met een basisverzekering gedekt voor..”

Schade aan huurauto door sterretje in de ruit – 43% denkt van wel

Fout. Deze is nooit verzekerd, tenzij je een aanvullende verzekering afsluit voor glasschade. Bij Sunny Cars standaard inbegrepen.

Schade aan andere auto tijdens het parkeren – 39% denkt van wel

Juist. Deze is gedekt door de WA-verzekering.

Schade aan huurauto door aanrijding met een dier – 28% denkt van wel  

Deels juist. Deze is gedekt door je CDW-verzekering, maar je bent wel je eigen risico kwijt (tenzij je dit afgekocht hebt). Sunny Cars staat hier standaard voor in, dus bij hen hoeft apart afkopen niet.

Schade aan huurauto door tegen een paaltje aan te rijden – 33% denkt van wel
Ook hier maar deels juist, want ook hier ben je je eigen risico kwijt.

“Het zijn juist dit soort misverstanden waar Sunny Cars vakantiegangers voor wil behoeden”, zegt Knottnerus. “Je betaalt bij ons 1 prijs, en weet dat al het nodige is inbegrepen, óók terugbetaling van het eigen risico of glas-banden-bodem-dakschade. De resultaten hierboven laten duidelijk zien dat Belgen verkeerde verwachtingen hebben bij de basisverzekering waar vaak voor gekozen wordt.” Daar vloeien logischerwijs misverstanden uit voort, hetgeen verklaart waarom Belgen steeds waakzamer en voorzichtiger worden. Het huurcontract lezen is een must, wil je niet op een later moment voor verrassingen komen te staan.

 

Over Sunny Cars

Bij Sunny Cars reserveren vakantiegangers een zorgeloze huurauto. Het bedrijf hanteert een unieke all-informule waarbij all-in ook echt all-in betekent: ongelimiteerde kilometers, alle benodigde verzekeringen, dekking van glas-banden-bodem- en dakschade, terugbetaling eigen risico en een aanvullende BA-verzekering van € 7,5 miljoen zijn standaard zijn inbegrepen. Als extra optie kunnen klanten kiezen voor aanvullende servicepakketten. Sla de wachtrij over met Premium of Express of kies voor het Geen waarborg pakket, zodat je geen creditcard of zelfs cash nodig hebt. Daarnaast beschikt Sunny Cars over een daadkrachtige reserveringsafdeling om klanten voor, tijdens en na hun reis optimaal te helpen.