Belg huurt steeds vaker auto in het buitenland

Maar is de verborgen kosten en weinig transparante huurcontracten grondig beu

Donderdag 6 oktober 2016 — Een auto huren in het buitenland: steeds meer Belgen doen het. Na een grootschalig autohuuronderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Gfk bij 3299 Belgen en dit in opdracht van autoverhuurder Sunny Cars, blijkt dat 39% in de afgelopen drie jaar wel eens een auto heeft gehuurd in het buitenland. Terwijl nog eens 72% aangeeft dit (opnieuw) te willen doen binnen de komende drie jaren. Voornaamste redenen om een auto te huren zijn vrijheid en flexibiliteit. Waar een Belg zich wel aan ergert zijn de weinig transparante huurcontracten en eventuele extra kosten. Daarom kiest meer dan de helft (57,7%) voor een all-inclusive pakket. En dat is zeker bij de jongere generatie geen overbodige luxe, want de meerderheid van hen weet niet wat er in het huurcontract staat en neemt het niet echt nauw met de veiligheidsvoorschriften. Tot slot blijkt de Belg een voorzichtige chauffeur te zijn wanneer hij in het buitenland is en komt hij nauwelijks in aanraking met gerecht of politie.

Autohurende Belg is vooral jong, op zoek naar vrijheid en liefhebber van Spanje

Van de 39% autohurende Belgen is de meerderheid tussen de 25 en 34 jaar oud (46,5%). Zoveel te ouder we zijn zoveel te minder vaak we een auto huren in het buitenland. Hoofdredenen om er met een huurauto op uit te trekken in het buitenland zijn vrijheid en flexibiliteit (69%), plaatsen ontdekken waar je anders niet geraakt (51%) en het gemak om van punt A naar punt B te gaan (33%). Rondtoeren op vakantie doen Belgen het liefst in Spanje (39%), Italië (15%) en Griekenland (13%).

Belg gaat voor ‘gewone’ personenwagen

Als het op het huren van een auto in het buitenland aankomt, mag dat voor de Belg zo ‘gewoon’ mogelijk zijn. Bijna 80% geeft aan voor een doorsnee personenwagen te kiezen (sedan of hatchback). Met grote afstand volgen een break of stationwagen (6%) en een terreinwagen of SUV (7,2%), waarvan die laatste bijna uitsluitend door de jongste leeftijdscategorie gekozen wordt. In tegenstelling tot wat je mag verwachten huurt amper 3% een cabrio op vakantie.

Voorkeur voor all-inclusive

Belgen vinden het belangrijk dat er duidelijk gecommuniceerd wordt door de autoverhuurbedrijven, met name over de contractvoorwaarden en eventuele extra kosten. Maar hierin blijven de meeste aanbieders zwaar in gebreke. Zo geeft maar liefst 75% van de Belgen aan dat autoverhuurders niet transparant genoeg communiceren. Meer dan de helft van de respondenten (57%) geeft aan niet precies te weten wat er in de prijs is inbegrepen en nog eens 53% vindt de huurovereenkomst voor een auto onduidelijk.

Als gevolg kiezen heel wat Belgen (43%) ervoor om een extra verzekering af te sluiten. Al verkiest de meerderheid (57%) een all-inclusive formule als deze beschikbaar is. In België kan je zo'n all inclusive huurcontract enkel afsluiten bij Sunny Cars.

Generatiekloof merkbaar in autohuur

Maar het zijn niet alleen de autoverhuurbedrijven die in de fout gaan. Ook huurders zelf zouden soms wat opmerkzamer mogen zijn, vooral dan de jongere generatie. Wanneer de respondenten gevraagd wordt of ze vooraf checken of er een branddoos en veiligheidsvest in de auto aanwezig is, antwoordt amper 20% uit de jongste leeftijdscategorie (25-34 jaar) dat ze dit doen. Dat staat in schril contrast met de 48 % aan 65-plussers, die voor vertrek wel steevast de veiligheidsmaatregelen nagaan. Ook de auto controleren op schade voor vertrek wordt aanzienlijk meer door de oudere generatie gedaan: 89% van de senioren checkt zijn wagen op schade ten opzichte van 77% van de generatie 25-34.

Daarnaast weet amper 42% van de 25- tot 34-jarigen wat er precies in het huurcontract staat en waar ze dus voor verzekerd zijn. Dit aantal loopt gestaag op tot 55% bij de 65-plussers. Tot slot blijken de senioren ook vaker het contract op voorhand grondig door te nemen in vergelijking met de jongere generatie.

Belg houdt zich aan de verkeersregels in het buitenland

De Belg staat erom bekend om de verkeersregels niet altijd even nauw te nemen. Maar niet zo wanneer hij in het buitenland vertoeft. Zo geeft amper 12,5% aan al ooit een verkeersboete ontvangen te hebben in het buitenland, de meeste (40%) voor foutief parkeren of te snel rijden (30%). 

Sunny Cars blijft de ontwikkelingen en autohuurtrends op de voet volgen. Aan de hand van een serie trendonderzoeken, waarvan dit de eerste was, willen we de wensen, behoeften en ergernissen van autohurend België zo compleet mogelijk in beeld brengen. Met de bevindingen kan er gewerkt worden aan verbetering van de dienst, het product en het imago van autohuur in het buitenland.

Over Sunny Cars

Bij Sunny Cars huren mensen hun vakantieauto all-in. Een glimlach is standaard inbegrepen! Het bedrijf hanteert een unieke all-in-formule, waarbij all-in ook echt all-in betekent; van kosten tot verzekeringen en van voorwaarden tot afhandeling bij schade. Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en behoort tot de grootste autohuurspecialisten in Europa. Ze biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8.000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Sunny Cars werkt exclusief samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland waar zij haar huurauto´s via reisbureaus en online aanbiedt. Sunny Cars won al 2 Zoover Awards en nam in 2014 en 2015 de Vakantie Award in ontvangst.

Voor alle resultaten van het autohuuronderzoek van Sunny Cars voor de Belgische markt, zie https://www.sunnycars.be/trendrapport-autohuur-buitenland-2016 

Contacteer ons