Belg geeft een derde meer uit aan vakantiewoning in 2021

Ook vraag naar vakantiewoningen in eigen land piekt

De nood aan vakantie laat zich meer en meer blijken. Vakantiewoningverhuurder Interhome noteerde in de eerste weken van dit jaar méér trafiek op hun website dan in een normaal boekingsjaar. Daarenboven merkt Interhome dat de boekingswaarde van een vakantiewoning 33.4 % hoger ligt, vergeleken met afgelopen jaren. De Belg duikt dus diep in de portefeuille om het verloren reisjaar 2020 helemaal goed te kunnen maken. Nog markant is het feit dat bestemming België op de website van Interhome voor het eerst in de top 5 staat van de meest opgezochte bestemmingen. 

Meer verkeer op de website

Een vakantiewoning huren blijft ook in 2021 voor veel Belgen een coronaveilige manier om te reizen. En dat de Belg hunkert naar dat laatste, merkt ook vakantiewoningverhuurder Interhome. “Het organisch verkeer op onze website was de afgelopen twee weken 6.64% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar toen er nog geen sprake was van Corona in Europa”, reageert Thibault Van Look, Country Manager Benelux bij Interhome. Het aantal gemaakte boekingen ligt nog niet op het niveau van een normaal jaar. Dit wegens de huidige reisbeperkingen. Maar het toont aan dat de reisintentie van de Belg meer aanwezig is dan ooit. “Om in te spelen op de twijfel rond de reisrestricties, bieden wij vanaf nu gratis annulering aan tot 31 dagen voor vertrek. Als reisorganisatie is het belangrijk om je nu flexibel op te stellen”, vult Thibault Van Look aan.

Luxueuzere vakantiewoningen 

In vergelijking met andere jaren kiest de Belg momenteel voor woningen uit een hogere prijscategorie. De boekingswaarde ligt zo’n 33.4 % hoger. “In de meeste gevallen wordt er extra geld uitgegeven aan een zwembad, maar ook andere luxefaciliteiten als sauna, jacuzzi en airco zijn in trek. De Belg wilt dus duidelijk voor extra luxe betalen in 2021”, vertelt Thibault Van Look. 

België in top 5 zoekopdrachten

Voor het eerst sluipt België op de website van Interhome binnen in de top 5 van meest gezochte bestemmingen. En dat is, meteen met een 4e plaats, toch vrij opmerkelijk. Dit omdat de positieve berichten rond de vaccins toch laten vermoeden dat we komende zomer naar de normaliteit teruggaan. “Blijkbaar hebben mensen het afgelopen jaar ons eigen land leren waarderen als vakantiebestemming en gemerkt dat je ook dichtbij huis een topvakantie kunt beleven”, besluit Van Look. De top drie van de populairste vakantiebestemmingen blijft uit Frankrijk, Spanje en Italië bestaan. 

Over Interhome

De portefeuille van Holiday Home Division (HHD AG) met de merken Interhome en Interchalet omvat 50.000 vakantiewoningen en appartementen in 28 landen en maakt deel uit van de Hotelplan Group met hoofdvestiging in Glattbrugg (CH). Op haar beurt is de Hotelplan Group een volledige dochteronderneming van Migros, de grootste Zwitserse winkelketen met hoofdvestiging in Zurich. De brede waaier aan woningen varieert van eenvoudige chalets en appartementen tot luxueuze villa’s – of het nu voor de zomer of winter is, aan de zee, op het platteland of in de bergen. In 2019 regelde de Holiday Home Division de verhuur van accommodaties voor 1.4 miljoen vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 341,5 miljoen CHF. 

Contacteer ons
Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Kroatiƫ, Aruba, Antwerpen, Mechelen, Brugge, Thailand, Hannover, Diest, Rijnland-Palts, Sunny Cars, Corendon en Interhome. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in Belgiƫ, Bloggers UTD - the travel gathering.

Sound of C
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest