Belg compenseert gemis aan skivakantie met zomervakantie in de bergen

Interhome noteert opvallende stijging in boekingen naar Alpenlanden deze zomer

Het gemis naar de bergen is groot want de Belg wilt komende zomer nog liever dan anders richting Alpense bergtoppen. Dat blijkt uit cijfers van vakantiewoningverhuurder Interhome, die merken dat er veel meer vakantiewoningen worden geboekt in de Alpenlanden in vergelijking met een normale zomer. Zo wordt er onder andere een stijging van 15 % genoteerd in boekingen naar de Franse Alpen in vergelijking met de zomer van 2019, pré-covid dus.

Met het aanhoudende reisverbod in België, is de boekingsdrive van Interhome nog niet op volle snelheid. Desondanks merkt de vakantiewoningverhuurder nu al een markante stijging in boekingen richting de Alpen. Een ware zomertrend, vergeleken met een normaal boekingsjaar. Zo zien ze een stijging in boekingen van zo’n 10 % voor de Italiaanse Alpen en Oostenrijk, 13 % voor Zwitserland en bijna 15 % voor de Franse Alpen.

Coronaproof bestemming

Er hangt nog steeds een donkere wolk boven reizen in coronatijden. Toch willen veel Belgische reizigers het Europese berggebied een kans geven dit jaar. En dat is niet onberedeneerd. Zo zijn berglandschappen zeer weids, waardoor zij voldoende social distancing mogelijkheden bieden. Ook wandelen, mountainbiken, zomer-rodelen of een duik in de frisse bergmeren zijn activiteiten in de buitenlucht die volledig coronaproof kunnen verlopen.

“Veel mensen zijn tijdens de lockdown massaal aan het wandelen en fietsen geslagen. En voor lange wandelingen of een uitdagende mountainbikerit zijn de bergen natuurlijk the place to be. Bovendien zijn de Alpen eenvoudig te bereiken met de eigen wagen, wat ook een troef in covid-tijden is natuurlijk”, vertelt Thibault Van Look, Country Manager Benelux bij Interhome.

Zomerskieën

Ski-liefhebbers hebben deze winter noodgedwongen hun latten op zolder moeten laten. Daarom zullen vele diehard skifanaten na een bergenloze winter en lente ervoor kiezen om deze zomer alsnog de sneeuw op te zoeken. “We zien dat in de gebieden waar aan zomerski kan worden gedaan, de stijging in boekingen nog net iets sterker is. Dat doet ons vermoeden dat de skiërs deze zomer alsnog de bergen zullen afrazen”, aldus Thibault Van Look. “Ons ruime aanbod aan chalets en villa’s in Zermatt, Saas Fee, Zillertal, Les Deux Alpes, Kaprun of Les 4 Vallées komt dus zeer goed van pas.”

Over Interhome

De portefeuille van Holiday Home Division (HHD AG) met de merken Interhome en Interchalet omvat 50.000 vakantiewoningen en appartementen in 28 landen en maakt deel uit van de Hotelplan Group met hoofdvestiging in Glattbrugg (CH). Op haar beurt is de Hotelplan Group een volledige dochteronderneming van Migros, de grootste Zwitserse winkelketen met hoofdvestiging in Zurich. De brede waaier aan woningen varieert van eenvoudige chalets en appartementen tot luxueuze villa’s – of het nu voor de zomer of winter is, aan de zee, op het platteland of in de bergen. In 2019 regelde de Holiday Home Division de verhuur van accommodaties voor 1.4 miljoen vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 341,5 miljoen CHF.

Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C