Belg boekt massaal skivakantie in Zwitserland en Oostenrijk

Interhome noteert nu al meer boekingen dan tijdens winter 2019

Het skiseizoen staat voor de deur en dat is de Belg niet ontgaan. Vakantiewoningverhuurder Interhome krijgt bijna 30 % meer boekingen binnen voor komend winterseizoen in vergelijking met vorig jaar. Als er vergeleken wordt met het winterseizoen van 2019, dan zijn er nog steeds 6 % meer boekingen. Met andere woorden: de winterboekingen zijn volledig hersteld en doen het zelfs beter dan het laatste winterseizoen voor de pandemie. Qua bestemmingen wordt er ook een markante shift genoteerd: Frankrijk zakt van plaats één naar plaats drie, terwijl Zwitserland en Oostenrijk volop profiteren.

De meeste onder ons hebben al bijna twee jaar niet meer op de latten gestaan. De knaldrang naar het witte tapijt swingt uit de pan, merkt Thibault Van Look, Country Manager Benelux bij Interhome: “We krijgen op dit moment al 29.6 % meer boekingen binnen als we vergelijken met de winter van 2020. Een jaar terug was er nu nog goede hoop op een normaal wintersportseizoen. Uiteraard werden die boekingen in een later stadium grotendeels geannuleerd door de striktere coronamaatregelen, maar met die annulatiegolf is hier dus geen rekening gehouden”.

Als Interhome de boekingscijfers van nu naast die van 2019 legt, noteren ze nog steeds een stijging. “In vergelijking met 2019 doen we het momenteel 6.1 % beter. We kunnen dus zeggen dat onze winterboekingen volledig hersteld zijn en het zelfs beter doen dan voor de pandemie”, vult Van Look aan.

Zwitserland op nummer 1

Ook op welk wit tapijt de botten worden ingeklikt, is van belang voor de skiënde Belg. Zo noteert Interhome een markante shift op vlak van bestemmingen. Waar voorheen Frankrijk meestal ging lopen met de nummer één positie van favoriete skibestemming, is die plaats nu voor Zwitserland. Het Alpenland doet het momenteel zo goed dat het aantal boekingen zelfs verdubbelt op deze bestemming. Maar ook Oostenrijk kan de skiharten bekoren en kent een stijging van maar liefst 26 %.

Populariteit Frankrijk kent dip

Het enige wintersportland dat momenteel een lichte daling noteert is Frankrijk, nochtans jaren dé topfavoriet bij heel wat Belgen. “Een verklaring vinden voor deze dip is moeilijk”, erkent Van Look. “Afgelopen winter besliste Frankrijk al snel dat het haar skipistes niet zou openen, terwijl skiën in Zwitserland en Oostenrijk wel mogelijk bleef. Ook voor komende winter heeft de Franse overheid nog niet officieel gecommuniceerd over de maatregelen die van toepassing zullen zijn in de Franse skigebieden. Die onzekerheid zorgt er mogelijk voor dat men voorlopig Frankrijk wat links laat liggen. Al kan dit uiteraard snel keren, zeker wanneer de opties in Zwitserland en Oostenrijk schaarser worden”.

Over Interhome

De portefeuille van Interhome Group - met de merken Interhome en Interchalet - omvat ongeveer 40.000 vakantiewoningen en appartementen in 28 landen en maakt deel uit van Hotelplan Group, gevestigd in Glattbrugg (CH). Hotelplan Group is op zijn beurt een volledige dochteronderneming van Migros, de grootste winkelketen van Zwitserland, gevestigd in Zürich. Het feit dat Interhome Group zo dicht bij huiseigenaren en vakantiegasten staat, is een van haar belangrijkste troeven. Zo'n 200 lokale servicekantoren (100 eigen kantoren en 100 partnerkantoren) staan garant voor een full-service pakket, variërend van persoonlijke ontvangst van klanten tot uitgebreid beheer van vakantiewoningen. Interhome Group kan terugkijken op meer dan 55 jaar ervaring als een uitmuntende aanbieder van individuele vakantieverblijven. Het brede aanbod varieert van eenvoudige chalets en appartementen tot luxe villa's - aan het strand, op het platteland of in de bergen. In 2020 verzorgde Interhome Group de verhuur voor meer dan 820.000 vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 236,7 miljoen CHF.

Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C