Alleenstaande ouders zijn last-minute boekers

90% van de alleenstaande ouders wil op vakantie met andere alleenstaande ouders, amper 5% kent het aanbod

Als alleenstaande ouder op vakantie gaan is geen evidentie. Maar de stap blijkt kleiner te worden wanneer je gelijkgestemden tegenkomt. Dat blijkt uit onderzoek dat touroperator Maris Life, de eerste aanbieder van eenoudervakanties in België, uitvoerde bij alleenstaande ouders in België en Nederland. Zo gaf 90% van de alleenstaande ouders aan geïnteresseerd te zijn in een vakantie met andere eenoudergezinnen. Verder blijkt dat alleenstaande Belgen vooral last-minute boeken, dat Spanje de populairste bestemming is en dat 15% hoopt een partner te vinden op vakantie.

Alleenstaande ouders in België zijn op zoek naar eenoudervakanties, maar weten vaak niet dat het aanbod er is.  Zo blijkt uit de enquête die Maris Life zelf uitzette: amper 5% is op de hoogte van groepsreizen voor alleenstaande ouders. Dat staat in schril contrast met de grote groep respondenten (90%) die er wel geïnteresseerd in is. De gemiddelde leeftijd van de ondervraagden ligt tussen de 36 en 46 jaar en 80% is vrouwelijk.

Last-minute boekers
Uit de ondervraging blijkt dat het overgrote merendeel van de alleenstaande ouders – 80% - hun vakantie last-minute boekt. Pas zo’n vier weken voor vertrek zijn de ouders op de hoogte van de planning van zijn of haar ex-partner. “Een logische trend door het constant plannen tijdens co-ouderschap”, zegt Mariska Nunes, oprichtster van Maris Life en zelf ook single mama. “We hebben ons aanbod er dan ook op aangepast. Zo kan je tot het laatste moment bij de vakantiegroep aansluiten – uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid.” Dat een planning maken met je ex-partner vaak moeilijk verloopt, sluit aan bij een andere vraag van het onderzoek. Daarin antwoordt amper 30% van de respondenten goed te kunnen omgaan met zijn of haar ex-partner.

Spanje op hoger budget
Wanneer gevraagd wordt naar een favoriete bestemming, wordt volmondig Spanje geantwoord. Vooral Ibiza blijkt in trek bij alleenstaande ouders en hun kinderen. 63% opteert daarbij voor een all-in vakantie, aangezien dat vaak handig is met kleinere kinderen. “Onze vakanties zijn in groep, maar ter plekke heb je natuurlijk alle vrijheid te doen waar je zin in hebt. Wel is er altijd één groepsactiviteit inbegrepen om elkaar beter te leren kennen”, aldus Nunes.  Dat Ibiza op nummer één staat, komt hoogstwaarschijnlijk door het vrij hoge budget dat alleenstaande ouders opzij zetten voor een vakantie. De meerderheid van de respondenten geeft aan 700€ per persoon te willen uitgeven aan hun vakantie. Hieruit blijkt dat alleenstaande ouders in België allesbehalve onbemiddeld zijn.

Socializen
In groep op reis gaan, betekent ook contacten leggen. En om dat een duwtje in de rug te geven, richtte Maris Life een forum op. Zo kun je vantevoren reeds kennismaken met je toekomstige reispartners. “Soms draait dit ook op meer uit. Uit ons onderzoek blijkt dat 15% van de Belgen hoopt een partner te vinden tijdens hun vakantie – en daarbij komt het forum natuurlijk ook van pas. Maar zonder verplichtingen - iedereen is vrij om zo open te zijn als hij/zij zelf wil. Het gaat erom dat de mensen rondom je in dezelfde situatie zitten en je dus ook niet ‘geconfronteerd’ hoeft te worden met koppels.”

Uitbreiding zomeraanbod
De bestemmingen die Maris Life aanbiedt aan de Belgische consument zijn de Griekse eilanden Corfu, Kreta, Zakynthos, Lesbos en Kos, de Turkse badplaats Marmaris, de Spaanse Costa del Sol, Costa Blanca en Ibiza, Noord-Cyprus, Bulgarije, Curacao en de Algarve. Recent werd ook Sicilië toegevoegd aan dit lijstje. Daarnaast biedt Maris Life ook kampeervakanties in Nederland, Frankrijk en Zweden aan. Alle reizen zijn uiteraard in groep en kunnen geboekt worden via www.marislife.be

Powered by Corendon
Maris Life valt onder de verantwoordelijkheid van Corendon.
Corendon, opgericht in 2000, is een snelgroeiende en toonaangevende touroperator, luchtvaartmaatschappij en hotelketen op de Nederlandse en Belgische markt. In 2015 verzorgde Corendon met veel plezier de reis voor meer dan 750.000 vakantiegangers naar tientallen zonbestemmingen binnen en buiten Europa. Onder Corendon vallen Corendon Vliegvakanties, Corendon Airlines met een vloot van 16 vliegtuigen, Corendon Hotels & Resorts, Corendon Foundation, Corendon Groups & Incentives, GOfun jongerenreizen, Stipreizen, Maris Life en Karin’s Choice. Corendon staat sterk in de markt door de scherpe prijzen, het no-nonsense karakter en de grote ervaring in het inkopen van accommodaties. Hierdoor kan Corendon in combinatie met de lage overhead kosten de beste prijs-kwaliteitverhouding aanbieden als het om vakanties gaat. De slogan van Corendon luidt: Altijd de beste vakantiedeals! www.corendon.be

De invulling en organisatie van de Maris Life vakanties is uitvoerig voorbereid en getest door professionals met een grote groep single parents als belangrijkste adviseurs. Gegarandeerd veilig boeken want Corendon is aangesloten bij het ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds.

Over Thx.agency

Thx.agency is een sales- en marketingbureau voor de reis- en vrijetijdsindustrie in de Benelux. We bieden een 360° aanpak, gaande van analyse en strategie tot de volledige implementatie van jouw communicatie- en marketingcampagne.

Thx.agency
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest