70 % van de autohuurders krijgt extra opties en verzekeringen aangeboden

Als men aan de balie onder druk wordt gezet, gaat bijna kwart zonder auto weg

Zeventig procent van de Belgen krijgt bij het ophalen van de huurauto op de vakantiebestemming aanvullende opties of verzekeringen aangeboden. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door GfK bij meer dan duizend respondenten. Veertien procent daarvan werd dusdanig onder druk gezet dat ze het gevoel kregen geen andere keuze te hebben dan de verzekering aan te nemen. 

“Niets is vervelender dan aan het begin van je vakantie het gevoel te krijgen dat je wordt gedwongen extra’s te nemen”, aldus Hans Knottnerus, managing director van Sunny Cars in Nederland, België en Frankrijk. “Wij raden daarom ook aan om alles te regelen voordat je op vakantie gaat. Dat is vaak goedkoper en je voorkomt ermee dat je aan de balie, soms onder druk, nog een verzekering afsluit.” Van de ondervraagde Belgen heeft 40 procent weleens een extra optie of verzekering op de bestemming genomen. Afkoop eigen risico bij schade en diefstal blijkt het populairst (23 procent) aan de balie.

Bij de verhuurlocatie op de vakantiebestemming kan het er verhit aan toe gaan. Als de medewerker dreigt dat men de auto niet meekrijgt als hij de extra verzekering niet afsluit, neemt 19 procent contact op met degene bij wie ze de auto hebben geboekt, bijvoorbeeld het reisbureau of een bemiddelaar. Opvallend is dat Nederlanders dit met 30 procent een stuk vaker doen. “Als je weet dat je de verzekering niet nodig hebt, zeg dan nee als het wordt aangeboden”, zegt Knottnerus. “Mocht je er met de lokale verhuurder niet uitkomen, neem dan altijd contact op met degene bij wie je hebt gehuurd.”

Toch komt ook een deel in opstand. 41 procent van de Belgen gaat niet weg voordat ze de huurauto zonder extra’s meekrijgen. Bijna een kwart van de ondervraagden geeft dan weer aan zonder auto weg te gaan wanneer ze worden gedwongen verzekeringen af te sluiten.

Helft heeft negatieve ervaring
Nagenoeg de helft van de ondervraagden heeft weleens een negatieve autohuurervaring gehad. Voor 15 procent van de Belgen zijn onvoorziene kosten zoals een extra verzekering ter plaatste de grootste irritatie en 12 procent vond het personeel onvriendelijk. Toch heeft slechts 18 procent een klacht ingediend, de anderen vinden het te veel gedoe of denken dat het geen nut heeft. In sommige gevallen werd er een goede oplossing geboden waardoor de ervaring uiteindelijk toch positief is uitgedraaid. Nederlanders zijn wat mondiger, 24 procent diende een klacht in. 

Knottnerus: “Hoe beter je het vooraf hebt geregeld, hoe kleiner de kans op extra kosten en vaak ook op vervelende ervaringen. Daarom bieden wij standaard all-in autohuur aan, dan weet de klant dat alles inclusief is en zijn er gegarandeerd geen onverwachte kosten ter plaatse.” 

De respondenten raden autohuurders aan te kiezen voor een betrouwbare verhuurder, zich goed in te lezen door onder andere de reviews te checken en op de bestemming niks te laten aanpraten. ‘Gebruik je gezonde verstand’ en ‘gewoon doen, een huurauto geeft je zoveel vrijheid’. 

Over Sunny Cars

Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en uitgegroeid tot een van Europa’s grootste specialisten in autohuur. Het bedrijf biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Bij Sunny Cars zijn alle verzekeringen standaard inbegrepen, inclusief dekking van glas-banden-bodem-dakschade en terugbetaling eigen risico. Hierdoor hoef je ter plaatse niets meer te betalen en kun je nee zeggen tegen extra’s die worden aangeboden. Sunny Cars werkt uitsluitend samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland. Daarnaast is Sunny Cars preferred partner van vrijwel alle reisbureaus in Nederland, lid van de ANVR en aangesloten bij de SGR.


 

Contacteer ons
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Kroatiƫ, Aruba, Rijnland-Palts en Westtoer, Corendon, Sunny Cars, Cathay Pacific Airways en Interhome. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in Belgiƫ, Bloggers UTD - the travel gathering.

Sound of C
August Nihoulstraat 178B
3270 Scherpenheuvel