6 gouden tips voor het verhuren van een vakantiewoning

Belgen blijven tuk op het hebben van een tweede verblijf in België of het buitenland. Dat blijkt uit cijfers over het aantal leningen dat Belgen hiervoor aangaan*. Wie zo’n buitenverblijf heeft en dit wil verhuren, kan maar beter enkele belangrijke adviezen opvolgen. Vakantiewoningverhuurder Interhome geeft 6 gouden tips die je helpen je vakantiewoning makkelijk verhuurd te krijgen. 

Aantrekkelijk beeldmateriaal

Het eerste waar potentiële huurders naar kijken, zijn de foto’s van je woning. Zorg dus dat deze foto’s van goede kwaliteit zijn én dat je woning er netjes bijligt. Niet alleen de binnenkant is belangrijk, huurders weten ook graag hoe de buitenkant en de omgeving eruit zien. En waarom probeer je eens geen video te maken? Video’s zeggen nog meer dan foto’s! 

Diverse kanalen                    

Hoe meer zichtbaarheid, hoe beter. Bied je vakantiewoning dus aan via verschillende kanalen. Begin met het maken van een eigen website met alle informatie die de potientiële huurders moeten weten. Kies daarnaast een paar goede websites waar verhuurders en huurders bij elkaar worden gebracht en adverteer daar jouw vakantiewoning! 

Complete beschrijving 

Er komt een moment dat geïnteresseerden op basis van jouw beschrijving gaan beslissen of ze de vakantiewoning gaan boeken. De beschijving van je woning (én de omgeving) moet daarom zo compleet mogelijk zijn. Wat maakt jouw vakantiewoning uniek? Wat is er te doen in de buurt? Voeg misschien een plattegrond toe en wees volledig met de prijsinformatie. 

Objectieve kijk

Probeer zo objectief mogelijk te kijken naar je eigen vakantiewoning. Jij kan deze misschien luxueus vinden, maar voor de ander is deze misschien slechts comfortabel. Door objectief te zijn in je beschrijving, sluit je geen enkele potentiële huurder uit. Vermijd daarom beschrijvingen zoals “luxueuze zwemvijver” of “voortreffelijke badkamer”. 

Hedendaagse wensen

Voldoet jouw vakantiewoning aan de wensen van de hedendaagse vakantiegast? Een belangrijke factor hier: beschikt de woning over gratis WiFi? Want dat is de meest gebruikte online zoekfilter bij het zoeken naar een vakantiewoning. Daarnaast merkt Interhome ook het belang van flexibele aankomst- en vertrekdagen. Dit omdat gasten graag meerdere keren per jaar (kort) op vakantie willen en dat is makkelijker wanneer de verhuurder zich flexibel opstelt. Ook airconditioning kan gezien worden als een hedendaagse wens, zeker op warme of tropische bestemmingen. 

Straal vertrouwen uit

Zorg dat je gasten je vertrouwen. Je kan bijvoorbeeld voorstellen om hen op te pikken aan de luchthaven. Of zorg voor een gastvrije ontvangst door een flesje bubbels klaar te zetten met een klein hapje. Wees ook makkelijk bereikbaar voor moesten er zich problemen voordoen. Ook na het verblijf in je woning kan je nog iets laten weten, misschien komen de gasten dan nog eens terug. 

Of werk samen met Interhome! 

Je kan natuurlijk ook het verhuren van je vakantiewoning uit handen geven aan Interhome, zij zijn dan verantwoordelijk voor het verhuren van jouw tweede verblijf. Interhome zorgt voor een wereldwijd distributienetwerk met meer dan 60.000 verkoopkanalen, welke bereikt kunnen worden door slechts één samenwerking aan te gaan. Nog een pluspunt van Interhome is dat ze voor wereldwijde marketing zorgen. Potentiële gasten vinden op die manier makkelijk de weg naar jouw woning. Sinds 1965 staat Interhome gekend als een betrouwbare partner én specialist op het gebied van particuliere vakantiewoningen. Puur praktisch draagt Interhome het betalingsrisico van de eigenaar en is er een gratis schadeverzekering voor schade gemaakt door derden aan de woning. Lastig te verzekeren, maar bij een samenwerking met Interhome altijd gratis inclusief!  

*Cijfers van marktleider BNP Paribas Fortis (2019)

Over Interhome

De portefeuille van Holiday Home Division (HHD AG) met de merken Interhome en Interchalet omvat 50.000 vakantiewoningen en appartementen in 31 landen en maakt deel uit van de Hotelplan Group met hoofdvestiging in Glattbrugg (CH). Op haar beurt is de Hotelplan Group een volledige dochteronderneming van Migros, de grootste Zwitserse winkelketen met hoofdvestiging in Zurich. De brede waaier aan woningen varieert van eenvoudige chalets en appartementen tot luxueuze villa’s – of het nu voor de zomer of winter is, aan de zee, op het platteland of in de bergen. In 2018 regelde de Holiday Home Division de verhuur van accommodaties voor 1.5 miljoen vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 359 miljoen CHF. 

Contacteer ons
Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C
Heleen Luyckx Jr. Consultant, Sound of C
Over Sound of C

Sound of C is een Belgisch full service PR bureau voor de toeristische sector. Al sinds 2012 zijn we actief voor toeristische diensten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere toeristische ondernemingen. Enkele van onze klanten: de toeristische diensten van Kroatië, Aruba, Antwerpen, Mechelen, Brugge, Thailand, Hannover, Diest, Rijnland-Palts, Sunny Cars, Corendon en Interhome. Sinds 2016 organiseert Sound of C ook het grootste toeristische blogger event in België, Bloggers UTD - the travel gathering.

Sound of C
Koning Albertstraat 76 1A
3290 Diest