5 Instagramwaardige autoroutes in Zuid-Afrika

Zuid-Afrika is een van de meest geliefde bestemmingen voor roadtrippers. Ook in de wintermaanden kiezen heel wat Belgische reizigers ervoor om lekker op te warmen tijdens de Zuid-Afrikaanse zomer, de ideale periode voor een bezoek aan de kaapregio en de Oostkaap. Uit de boekingen van Sunny Cars blijkt dat de meeste reizigers kiezen voor een roadtrip tussen Port Elizabeth en Kaapstad (56%),  Johannesburg en Durban (19%) of tussen Johannesburg en Kaapstad (7%). Om je alvast op weg te helpen voor je winterroadtrip, deelt Sunny Cars de meest instagramwaardige autoroutes met jou. Dankzij de grote diversiteit, de spectaculaire kustlijn en de prachtige natuur is Zuid-Afrika namelijk een droombestemming voor Instagrammers en liefhebbers van mooie vakantiefoto’s.

1. Wijnroute: Kaapstad – Port Elizabeth

De Route 62, die door Zuid-Afrikanen ook wel ‘de langste wijnroute van de wereld’ wordt genoemd, begint in Kaapstad en voert je in 850 kilometer van west naar oost. De langste wijnroute loopt niet alleen door wijnvelden, maar brengt je ook langs prachtige uitzichten, gevarieerde natuur en dorpen en stadjes die een tussenstop waard zijn. Roadtrippers die in Kaapstad beginnen en eindigen, kiezen het struisvogelland van Oudtshoorn (ca. 500 kilometer) als keerpunt. Van west naar oost loopt de wijnroute vrijwel gelijk met de beroemde kustroute die ‘Tuinroute’ heet, maar het verschil tussen de landschappen langs beide reiswegen is enorm.

2. Tuinroute: Mosselbaai– Jeffreysbay (Kaapstad – Port Elizabeth)

De Garden Route of Tuinroute is een van de populairste routes in Zuid-Afrika. Deze 200 kilometer lange route leidt je van Mosselbaai in de Westkaap langs de prachtige kuststrook naar Jeffreys Bay in de Oostkaap. Onderweg kom je langs adembenemende stranden en de mooiste natuurgebieden. De route staat niet alleen bekend om haar natuurpracht, maar ook om het uitgebreide aanbod aan outdoor activiteiten. Zo kun je er bungeejumpen van de Bloukrans brug, surfen, walvissen spotten of duiken.

3. Panoramaroute: Johannesburg - Johannesburg

In het noordoosten van Zuid-Afrika word je dan weer getrakteerd op de mooiste uitzichten als je de Panoramaroute volgt. Deze schilderachtige route brengt je in een of twee dagen van Johannesburg naar het Krugerpark. Onderweg bewonder je God’s Window en de Blyde River Canyon en kun je de benen strekken bij de cilindervormige rotsformaties van Bourke’s Luck Potholes of een van de watervallen langs de Sabie watervallenroute. Op zoek naar een twee à drie weken durende rondreis in deze regio? Sunny Cars stippelt de perfecte route voor je uit met begin- en eindpunt in Johannesburg.

4. Klassieke roadtrip: Kaapstad - Johannesburg

De meest klassieke roadtrip die je kunt maken in Zuid-Afrika is die van Kaapstad naar Johannesburg. Tijdens deze mooie one way roadtrip bezoek je Kaap de Goede Hoop, glijden de wijngebieden van Franschhoek langs je voorbij en pik je een stukje van de tuinroute mee op weg naar Plettenberg Bay. Hier kun je tussen juli en december walvissen spotten. Verder rijd je de Middeleeuwen binnen in het bergkoninkrijkje Lesotho en treed je in de voetsporen van Prins Bernhard in Swaziland. Voor deze reis trek je best drie weken uit, want je overbrugt niet alleen een hele afstand maar komt bovendien ook langs een heleboel bezienswaardigheden. De volledige route kun je vinden op de website van Sunny Cars.

5. Actieve roadtrip: Johannesburg-Durban

Tot slot kiezen ook heel wat reizigers voor een roadtrip van noord naar zuid of omgekeerd. In het zuidelijke Durban kun je het hele jaar door genieten van lekker warm weer. Perfect voor bezoek aan een van de mooie stranden of een surfles! Als je noordelijker rijdt, kom je langs de Nelson Mandela Capture Site, waar je alles leert over Nelson Mandela en zijn strijd tegen de Apartheid. Zin in een stevige wandeling? Trek dan de bergen in in het Drakensbergenpark met zijn 3000 meter hoge bergtoppen. Ook het charmante dorpje Clarens is de moeite waard. Het is bovendien de perfecte uitvalsbasis om het Golden Gate Highlands National Park te bezoeken. Meer tips voor deze actieve roadtrip vind je terug op de Sunny blog.

In vier van de vijf bovenstaande autoroutes pik je je huurauto op de ene locatie op en lever je hem op een andere plek weer in. Op de meeste bestemmingen in Zuid-Afrika is one way autohuur mogelijk – wel altijd op aanvraag. Op sommige plekken wordt er een toeslag gerekend om je auto op andere locatie in te leveren. Die toeslag kun je ter plaatse betalen. Nog meer weten over autohuur in Zuid-Afrika? Lees dan zeker de handige Sunny Guide met alle tips en tricks over autohuur in Zuid-Afrika en de interessante blog met 5 tips die rondrijden in een linksrijdend land vergemakkelijken.

Noot aan de redactie

De beschrijvingen van bovenstaande routes kunnen bovendien ook teruggevonden worden op de website van Sunny Cars.  Alle links zijn onderaan toegevoegd.

Over Sunny Cars

Bij Sunny Cars reserveren vakantiegangers een zorgeloze huurauto. Het bedrijf hanteert al meer dan 25 jaar een unieke all-in formule waarbij all-in ook echt all-in betekent: ongelimiteerde kilometers, alle benodigde verzekeringen, dekking van glas-banden-bodem- en dakschade, terugbetaling eigen risico en een aanvullende BA-verzekering van € 7,5 miljoen zijn standaard inbegrepen. Zelfs sleepkosten en verlies of beschadiging van autosleutels en –documenten zijn gedekt. Ook schade aan de autoradio en het navigatiesysteem als gevolg van inbraakschade zijn inbegrepen. Als extra optie kunnen klanten kiezen voor aanvullende servicepakketten. Sla de wachtrij over met Premium of Express of kies voor het Geen waarborg pakket, zodat je geen creditcard of zelfs cash nodig hebt. Daarnaast beschikt Sunny Cars over een daadkrachtige reserveringsafdeling om klanten voor, tijdens en na hun reis optimaal te helpen.